<strong><b>KONTROLL AV BERG- OG DALBANEN:</strong></b> Per Ole Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn kontrollerer togsettet til SpeedMonster på Tusenfryd. Foto: Per Ervland
KONTROLL AV BERG- OG DALBANEN: Per Ole Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn kontrollerer togsettet til SpeedMonster på Tusenfryd. Foto: Per Ervland Vis mer

Her kontrolleres berg- og dalbanen

Vi har vært med på sikkerhetskontroll på Tusenfryd.

Publisert
Sist oppdatert

Vi befinner oss under togsettet og under skinnene på berg- og dalbanen SpeedMonster på Tusenfryd. Det er slutten av april, og parken åpner 28. april. Per Ole Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn drar og trekker i hjul og andre deler, og kommenterer at det ser tight og fint ut.

Vi er med Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn på den årlige besiktigelsen på Tusenfryd, som du også kan bli med på og se i videoen nedenfor.

DinSide testkjørte SpeedMonster da den ble lansert i 2006. Her kan du lese hva vi syntes om banen.

I videoen får du også være med inn i det aller helligste, nemlig huset som skjuler motoren som driver den fartsfylte berg- og dalbanen. Det sier seg selv at 6.000 hestekrefter som tar den deg fra 0 til 90 kilometer i timen på to sekunder, krever sitt på motorfronten.

SE VIDEO: Bli med på kontroll av SpeedMonster


Park- og tivolitilsynet ved Statens jernbanetilsyn

Fra 1. januar 2012 har Statens jernbanetilsyn overtatt ansvaret for Taubanetilsynet og Park- og tivolitilsynet. Disse tilsynene har tidligere ligget hos Det Norske Veritas.

Kommunal- og regionaldepartementet er overordnet myndighet for Park- og tivolitilsynet.

Oppgavene til Park- og tivolitilsynet er:
  • Hovedansvaret for tilsyn med park- og tivolianlegg
  • Være pådriver for sikkerheten i park- og tivolianlegg
  • Gi forskrifter og veiledninger mv. og påse at krav er oppdatert med den tekniske utviklingen både nasjonalt og internasjonalt
  • Behandle søknader om og utstede sikkerhetsmessig godkjenning av innretninger til bruk i park- og tivolianlegg
  • Føre tilsyn og kontroll med at park- og tivolivirksomheten utøves i samsvar med gjeldende lovgivning, herunder at det personellet som benyttes har de nødvendige sikkerhetsmessige kvalifikasjoner mv.
  • Føre register over tilsynspliktige park- og tivoliinnretninger
  • Følge opp ulykker og uhell med skade på person mv. i park- og tivolianlegg
  • Tilsynet kan fastsette vilkår for sikkerhetsmessig godkjenning
  • Tilsynet kan gi pålegg om å stanse driften.

  • Kilde: Statens jernmbanetilsyn (sjt.no)


    Ulike kontroller

    Park- og tivolitilsynet ved Statens jernbanetilsyn utfører ulike kontroller overfor fornøyelsesparkindustrien. Det er periodiske besiktigelser, som vi har vært med på og som du kan se i videoen, og så er det førstegangstilsyn og sikkerhetsmessig godkjenning av alle nye attraksjoner. Kontrolløren ser på litt forskjellige ting, avhengig av hva slags kontroll det er snakk om.

    I tillegg foretas driftsinspeksjon på stikkprøvebasis og uhell- og skadeundersøkelser dersom det skjer uhell eller oppstår skader ved bruk.

    Årlig kontroll av berg- og dalbaner

    Hvert år gjennomfører Park- og tivolitilsynet ulike kontroller og besiktigelser på Tusenfryd og andre tivoli og fornøyelsesparker. Det er reguler i Tivolilovens §2 hvilke innretninger som er tilsynspliktige av Statens jernbanetilsyn.

    Alle berg- og dalbaner og kjørende innretninger på Tusenfryd og andre tivoli og fornøyelsesparker, skal besiktiges årlig av Park- og tivolitilsynet. Andre typer fornøyelser, som strikkhopp og katapulting utenfor fornøyelsesparker og tivoli, er unntatt fra Tivoliloven eller omfattes av annen lovgivning.

    Parkdirektør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli. Foto: Per Ervland
    Parkdirektør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli. Foto: Per Ervland Vis mer


    Parkens egne kontroller

    Besiktigelsene og kontrollene som gjøres av Statens jernbanetilsyn, utgjør imidlertid en liten del av det sikkerhets- og kontrollarbeidet som blir gjort på berg- og dalbaner. Parkdirektør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli, forteller til DinSide at halvparten av bedriftens faste ansatte jobber med nettopp vedlikehold av materiellet. To mann bruker eksempelvis en hel måned per tog på SpeedMonster, når de hver vinter tar ned togsettene for vedlikehold.

    I sesongen gås togene over hver dag, og det utføres en 10 prosent visuell inspeksjon av selve banen hver dag. I tillegg er det ulike inspeksjoner med ulike intervaller gjennom hele sesongen.

    En ny berg- og dalbane settes sammen og testes av firmaet som leverer banen. I tillegg hyrer eksempelvis Tusenfryd inn en tredjepart for testing av banen. Til slutt kommer altså Statens jernbanetilsyn inn for kontroll.

    Følgende innretningstyper er tilsynsplikige i hht Tivolilovens §2:

  • Vannrutsjebaner med fallhøyde fra sitteflate ved påstigning til vannspeil i landingsbasseng eller i integrert bremsesone større enn 2,0 m, med eller uten skliinnretninger.
  • Mindre innretninger som barnekaruseller med rotasjonshastighet mindre enn 8 o/min eller periferihastighet mindre enn 3,0 m/s, og hvor publikum ikke bringes høyere enn 3,0 m over omliggende bakkenivå. Mindre skinnegående innretninger som tog, bilbaner og lignende.
  • Større innretninger enn nevnt i punkt B som karuseller, berg- og dalbaner, tømmerrenner, pariserhjul, selvgående skinnegående innretninger, katapulter, gravitetstårn.
  • Spøkelseshus og opplevelsesganger.
  • Oppblåsbare hoppeslott, hoppeputer, sklier og lignende.
  • Radiobilbaner.
  • Organisert båt/kanoutleie innenfor parker, bompibåter, båter/kanoer i kunstige elver.
  • Simulatorer og bevegelige gulv.
  • Skytebaner med luft- eller fjærvåpen innenfor parker og tivoli.
  • Personførende taubaner som ikke omfattes av Taubaneloven eller Forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr.
  • Gokartbaner som tilbys for offentlig utleie.
  • Motoriserte saktegående frittgående kjøretøy innenfor avgrensede områder innenfor parker og tivoli.
  • Strikkhopp og katapulting innenfor tivoli og fornøyelsesparker.
  • Andre innretninger/attraksjoner innenfor tivoli og fornøyelsesparker som bringer publikum i ”tvungen” bevegelse eller som kan utsette publikum for risiko, og som ikke dekkes av annen lovgivning som Taubaneloven, Vegtrafikkloven, Lov om produktkontroll, etc.

  • Kilde: Statens jerbanetilsyn


    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer