Trygge flyselskap

Her er verdens tryggeste flyselskap i 2019

SAS er inne på topplista over verdens tryggeste flyselskap for 2019 - men vinneren er australske Qantas.

VERDENS TRYGGESTE FLYSELSKAP: Qantas utpekes til verdens tryggeste flyselskap i 2019. Foto: Qantas
VERDENS TRYGGESTE FLYSELSKAP: Qantas utpekes til verdens tryggeste flyselskap i 2019. Foto: Qantas Vis mer

Airlineratings.com gir sikkerhetsvurderinger av hele 405 flyselskap verden over. Hvert år kårer de verdens tryggeste flyselskap. Og nå er det klart for det nye årets vinnere:

Verdens tryggeste flyselskap for 2019 er australske Qantas.

De framheves både for uklanderlig sikkerhet i sin snart 99-årige historie - og som pådriver av flere innovasjoner innen luftfarten, blant annet navigasjons- og landingssystemer.

Her er de beste

Qantas er ikke alene på topplista fra Airlineratings.com: De har kåret de 20 tryggeste flyselskapene for 2019.

Og inne på topplista finner vi også SAS.

- Dette er veldig hyggelig, vi har vært innenfor toppsjiktet i denne undersøkelsen i flere år, og dette er særdeles gledelig, sier informasjonssjef i SAS i Norge, Knut-Morten Johansen, til Dinside.

Han understreker at denne undersøkelsen går på flere områder som handler om sikkerhet, og han sier at dette er en hyggelig bekreftelse på en en vært viktig jobb som det sjelden kommuniseres om.

- Sikkerhet er førsteprioritet og gjenspeiles både i systemene, kulturarbeid og det sikkerhetsarbeidet som utføres til daglig. Dette er en stor honnør til våre ansatte, sier Johansen videre.

Her er de 20 tryggeste flyselskapene (i alfabetisk rekkefølge):

  • Air New Zealand
  • Alaska Airlines
  • All Nippon Airways
  • American Airlines
  • Austrian Airlines
  • British Airways
  • Cathay Pacific Airways
  • Emirates, EVA Air
  • Finnair
  • Hawaiian Airlines
  • KLM, Lufthansa
  • Qantas
  • Qatar
  • Scandinavian Airline System
  • Singapore Airlines
  • Swiss
  • United Airlines
  • Virgin-gruppen (Atlantic og Australia)

Ifølge AirlineRatings' administrerende direktør Geoffrey Thomas, er disse flyselskapene standouts i bransjen og er i forkant med sikkerhet, innovasjon og lansering av nye fly.

Slik lager du varme pølser og Rett i koppen på flyet! Ta med termos gjennom sikkerhetskontrollen, fyll den opp med varmt vann på en kafé og slipp unna den dyre flymaten. Vis mer

For å komme fram til topp 20, tar Airlineratings.com hensyn til sikkerhetsfaktorer som revisjoner fra luftfartens styrende foreninger og ledende organisasjoner, myndighetsinspeksjoner, flyselskapets krasj- og alvorlige hendelseshistorie og flyflåtens alder.

De tryggeste flytypene

De har også listet opp de tryggeste flytypene for 2019:

Her er det ni rene kommersielle jetfly som kan rapportere å aldri ha hatt et passasjerdødsfall:

Boeing 717 (tidligere MD95), CRJ700/900/1000 regional jet, A380 superjumbo, Boeing 787, Boeing 747-8, Airbus A350, Bombardier C-serien, A340 og Airbus A320 NEO-serien.

De påpeker at C-serien og A320NEO kun nylig har startet leveranser, slik at det er kun et fåtall av flytypen som er i drift.

Her er de tryggeste lavprisselskapene

De har også gjort sikkerhetsvurderinger av lavprisselskaper, og kårer også de ti tryggeste lavprisflyselskapene for 2019.

Også her er selskapene listet i alfabetisk rekkefølge:

  • Flybe
  • Frontier
  • HK Express
  • JetBlue
  • Jetstar Australia / Asia
  • Thomas Cook
  • Volaris
  • Vueling
  • Westjet
  • Wizz

I motsetning til flere andre lavprisselskaper, har disse selskapene ifølge Airlineratings alle bestått den strenge International Air Transport Association Operational Safety Audit (IOSA) og har utmerket sikkerhetsstatistikk.

Vi understreker at alle flyselskapene som er med på listen over de tryggeste flyselskapene, er IATA-medlemmer og IOSA-sertifisert. IATA er en medlemsorganisasjon for flyindustrien.

Norwegian er ikke med

Det er mange av lavprisselskapene på listen ovenfor som ikke flyr fra norske flyplasser - men det gjør både Wizz og Thomas Cook.

Men som du også kan se av listen ovenfor, er ikke norske Norwegian med på listen. Tonje Næss, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, forklarer til Dinside at de ikke er medlem i IATA og dermed ikke er vurdert i denne sammenhengen.

- For å bli vurdert i denne undersøkelsen kreves det at man er medlem av IATA og IOSA-sertifisert, noe Norwegian ikke er. Å bli IOSA-sertifisert er en administrativt stor og tidkrevende jobb, og noe vi foreløpig ikke prioriterer. Som IOSA sier selv, så betyr ikke det at et flyselskap ikke er sertifisert hos dem at det ikke er sikkert, sier Næss til Dinside.

Hun understreker at sikkerhet er av viktigste prioritet i Norwegian.

- I Norwegian er sikkerhet vår viktigste prioritet og en rød tråd i alt vi gjør. Som alle andre europeiske flyselskaper, er Norwegian underlagt europeiske luftfartsmyndigheters regelverk. Den norske flyvirksomheten er dessuten også underlagt regelverket til norske luftfartsmyndigheter. I tillegg har Norwegian egne rutinger som er strengere enn det myndighetene krever, sier Næss.

Og her er de dårligste

Airlineratings har også offentliggjort selskapene med aller dårligst ranking i deres lister. Dette er selskaper som kun oppnår en og to stjerner av seks mulige.

De dårligste er:

  • Ariana Afghan Airlines
  • Bluewing Airlines
  • Kam Air
  • Trigana Air Service