COVID-REFUSJON? TUI henger ennå etter med reiserefusjoner til kunder som har utestående penger etter kansellerte reiser, men de lover å være i rute i november. Foto: Kristin Sørdal
COVID-REFUSJON? TUI henger ennå etter med reiserefusjoner til kunder som har utestående penger etter kansellerte reiser, men de lover å være i rute i november. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Pakkereiser

Henger etter med refusjonene

TUI henger etter med refusjoner til kundene.

Publisert

Har du bestilt en pakkereise som blir avlyst eller kansellert, har du vanligvis krav på pengene tilbake innen 14 dager dersom reisen blir avlyst.

Dette følger av pakkereiseloven.

Etter at coronapandemien traff, har imidlertid mange av pakkereiseselskapene hatt utfordringer med å utbetale refusjoner til kundene innen fristen - som for eksempel ekteparet Steinar Nordlund og Gunn Eilertsen erfarte; de ventet langt over tiden på 34.000 kroner fra charterselskapet TUI.

I august gikk Forbrukertilsynet ut mot reiseselskapene og ba om en status for refusjonene fordi de ville sjekke om selskapene holder seg innenfor tilbakebetalingsfristene og om de gjør nok for å behandle refusjonssakene.

Nå har de fått svar - og ifølge Forbrukertilsynet er det er ett av selskapene som ikke har kunnet gi noe konkret svar på når de vil være i rute med refusjonene.

Tre av fire i rute

Forbrukertilsynet sier at tre av fire av pakkereisearrangørene er i rute med tilbakebetalinger.

De som er bedt om status, er Apollo, Ving, TUI og Hurtigruten.

Apollo og Ving svarte at de var i rute - mens Hurtigruten og TUI ble fulgt opp ytterligere ettersom de opplyste at de enda ikke var i rute.

Begge selskapene ble bedt om å si noe om hvorvidt de ville kompensere de reisende for de forsinkede tilbakebetalingene med forsinkelsesrenter.

Hurtigruten har bekreftet overfor Forbrukertilsynet at de gir forsinkelsesrenter til de forbrukerne som ba om og hadde rett til det - og at de ville være i rute med tilbakebetalingene i starten av oktober.

– Forbrukerne må kunne regne med å få tilbake pengene de har krav på innen fristene loven setter. Det er bra at arrangørene som har slitt med å betale tilbake kompenserer forbrukerne i form av forsinkelsesrenter, sier fungerende direktør i Forbrukertilsynet Bente Øverli.

Bli med til de norske barene Sosialkontoret, Naboen og Hurtigruta i Playa del Inglés – Gran Canarias helt egen lysløype! Les mer her: http://www.dinside.no/reise/i-lysloypa-pa-playa-del-ingls-er-90-prosent-av-kundene-fra-norge/66770783 Vis mer

- Ikke vurdert tvangsmulkt ennå

Øverli sier til Dinside at TUI ikke har kunnet si noe om når tilbakebetalingene vil være i rute - og at Forbrukertilsynet har bedt dem om å gi tilbakemelding på når de tror de skal ha gjennomført alle de utenforstående betalingene.

– Vi er i dialog med TUI for å finne en løsning på hvordan de kan få betalt tilbake forbrukerne som venter på pengene sine, sier Øverli til Dinside.

Hun har tidligere uttalt at loven gir hjemmel til å fatte vedtak med tvangsmulkt, men at de i første omgang ønsker å få en oversikt over situasjonen.

- På nåværende tidspunkt har vi ikke vurdert hvorvidt det er aktuelt med et påbudsvedtak med tvangsmulkt, men på generelt grunnlag kan vi si at det er et virkemiddel som i tilfeller som dette vil kunne benyttes for å sørge for at den næringsdrivende overholder pliktene sine etter loven, sier Øverli.

TUI: I rute i november

Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI, sa i slutten av august at de hadde tilbakebetalt reiser med avreise fram til 30. september, med unntak av saker som må håndteres manuelt. Ifølge TUI, var saken med ekteparet Nordlund og Eilertsen en slik sak.

Nå sier Aspengren at de er à jour med reiser fram til 30. september - men fremdeles med noen unntak:

- Siste status på utbetalinger er at vi har tilbakebetalt de aller fleste reiser som har hatt avreise fram til 30. september. Merk at det er noen unntak som av ulike grunner må håndteres manuelt. Dette gjelder cirka 2 prosent av våre kunder, og vi har satt inn ekstra ressurser for å håndtere disse så raskt som mulig. Vi har et mål om å være ferdig med disse i begynnelsen av neste uke, sier Aspengren til Dinside.

- Vi beklager at dette har tatt tid, men utbetalingene kommer. Det kan også ta noe tid fra utbetalingene er gjort hos oss til man har de på konto, dette er avhengig av kundens betalingsmetode, sier hun videre.

Og 6. november skal alt være i rute:

- Vi vil seinest være ferdig med alle utbetalinger den 6. november. Grunnen til dette er at disse utbetalingene ikke kan automatiseres og vi må kontakte hver enkelt kunde for å få korrekt kontoinformasjon etcetera, sier kommunikasjonssjefen.

- Har fått pengene

Dinside fortalte i begynnelsen av september historien om ekteparet Steinar Nordlund og Gunn Eilertsen som ventet på refusjon av til sammen 33.906 kroner fra reiseselskapet TUI.

Begge reisene ble kansellert av TUI og de ble lovet gang på gang at pengene har latt vente på seg - til tross for at fristen var utløpt og ekteparet hadde purret gjentatte ganger.

Nå forteller de til Dinside at de endelig har mottatt pengene sine:

- Vi fikk endelig pengene, den 18. august: Altså nesten fire måneder etter avbestillinga fra TUI, sier Eilertsen og Nordlund til Dinside.

Men noen ekstra kompensasjon for den seine refusjonen, har de ikke fått:

- Vi har ikke mottatt noen form for kompensasjon, selv om de ikke overholdt utbetalingsfristen på tre måneder. Det har kostet mye både frustrasjon, sinne og telefonsamtaler, sier ekteparet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer