Utflukten i fly ble ikke som forventet. <I>Illustrasjonsfoto</I>
Utflukten i fly ble ikke som forventet. IllustrasjonsfotoVis mer

Helt i tåka

De kjøpe flyutflukt, men så ingenting på grunn av tåke. Hun er ikke fornøyd med prisavslaget, andre gjester fikk mye mer tilbake.

Klageren var med på temareise med tittelen "Indias gylne triangel og Nepal". Den ble imidlertid ikke som planlagt grunnet både streik, utflukter og guiding. Klager har fått prisavslag, men er ikke fornøyd.

Utflukt i tåka

Turisten klager på turen som ble endret grunnet streik, og på utflukten underveis. Mountain flight skulle gi overblikk over fjellene fra fly, men hun var bekymret over rapporter om tåke i flere guidebøker. Guiden sa at dette ikke var noe problem. Det stemte ikke, utbyttet av utflukten ble redusert både på grunn av tåke, og på grunn av at klager ble plassert på sete over vingen. Hun er heller ikke fornøyd med oppholdet og guidens innsats for gjestene. Mens hun har fått 1.500 i prisavslag, vet hun at svenske reisende i samme følge fikk hele 4.000. Hun vil ha det samme, i tillegg til 1.000 kroner i avslag for den mislykkede flyturen.

Stort nok prisavslag

Star Tour bestrider ikke at det var tåke under utflukten, og bekrefter at det er naturlige forskjeller i utsikt fra et fly. De har imidlertid ingen indikasjoner på at denne spesielle utflukten ble arrangert på uforsvarlig vis. De fremholder videre at guiden har mer enn 20 års erfaring, og blant de som får best tilbakemelding av selskapets gjester. Streiken ligger utenfor selskapets kontroll, men de har likevel gitt prisavslag. De mener imidlertid at prisavslaget er stort nok.

Det er ikke reklamasjonsnemnda enige i. De sier at kunder kan ha rett til prisavslag selv om turoperatøren ikke kan lastes for mangelen. De mangler som skyldes streik, kan også føre til prisavslag om ikke manglene avhjelpes tilfredsstillende. Nemnda mener operatørens tilbud i dette tilfellet ikke var tilstrekkelig, og anbefaler at klager får 3.500 kroner ekstra per person i prisavslag.

Mer om reiser og klagerettigheter

Reisende på pakketurer kan klage om de er misfornøyd. Først klager du til selskapets representanter på stedet. Om det ikke fører frem tar du det opp med selskapet når du kommer hjem. Er du ikke fornøyd med behandlingen der, tar du kontakt med Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Behandlingen i nemnda tar som regel i overkant av et halvt års tid, og pakketurselskapet er forpliktet å følge avgjørelsen som blir tatt her.

Adressen til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er: Drammensveien 30, 0255 Oslo eller postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.

  • Se hvordan det har gått med reisende som har klaget til reklamasjonsnemnda.
  • Ut på tur?

    DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.

  • Slik kan du reise billig
    - Sjekk DinSide Reises artikkelsamling om budsjettreiser.