Helt absurde ferieklager

- Det var for mye skyer, så vi så ikke noe under flyturen.

En dame klaget på at det var så varmt at isen smeltet for fort... Foto: Juliet James
En dame klaget på at det var så varmt at isen smeltet for fort... Foto: Juliet James Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle reiser på ferie dann og vann, men noen reiser ikke så ofte som andre.

Og dermed får reiseselskapene inn de merkeligste klager på det ene og det andre de mindre bereiste mener var galt i ferien.

Britiske Telegraph.co.uk fikk en rekke gode historier fra reiseselskapet Sunshine.co.uk. Her er det mye artig.

  • En familie som dro til Portugal på ferie, klaget på at det ble for svett og varmt der.
  • En mann klaget over alle andre reisende som hadde svarte kofferter, for det gjorde det så vanskelig for ham å finne igjen sin svarte koffert.
  • En dame klaget på at flyturen ble ødelagt fordi det var for mange skyer. Dermed kunne ikke hun og barna leke I spy-leken.
  • Et par kritiserte resortets drinker, da de mente de var altfor sterke, noe som gjorde at de fikk skallebank på ettermiddagen av drinkene de hadde drukket til lunsj.
  • En dame klaget på at det var for varmt der hun ferierte, og at det gjorde at isen hennes smeltet for fort.
Les flere absurde klager hos Telegraph.co.uk.

Vanskelig med dobbeltrom...

Når vi er inne på temaet, må vi nesten vise dere videosnutten fra tv-programmet Semestersvenskar. Her følger tv-teamet et par ned for å klage på rommet de har fått...


Dette kan du klage på

De fleste skjønner at de ikke kan klage på været, vanntemperaturen, sterke drinker osv. Men du kan klage på for eksempel hotellstandard, hvis du mener den avviker fra det du er lovet (manglende fasiliteter, dårlig renhold osv.) Du vil ikke få noen erstatning, men kan få en prisredukjson på pakketuren du har betalt for. Merk dog at skal klagen din gjelde, må du også si fra når du befinner deg på feriestedet, for reiseselskapet skal ha sjansen til å rette opp eventuelle feil.

Slik klager du

  • Meld fra på stedet så raskt som mulig, slik at reiseoperatøren kan rette opp feilen, om mulig.
  • Ikke fornøyd likevel? Du kan klage til turoperatøren når du kommer hjem, frist for å melde inn klage er 4 uker etter hjemkomst.
  • Dokumentasjon er viktig:
    Ta bilder, de er uvurderlige som dokumentasjon. Husk at video ikke blir godkjent av klagenemnda, pga. faren for manipulasjon.
    Ring inn klagen via mobilen, så har du bevis på at kontakt med selskapet er gjort.
    Ta vare på kvitteringer og annen dokumentasjon.
    Snakk med andre turister eller betjeningen på hotellet, så har du flere vitner til saken.
  • Klagen til reiseselskapet må sendes skriftlig. Forbrukerrådet har en klageveileder du kan bruke til hjelp. Formuler i klagen hva du mener er korrekt prisavslag.
  • Ikke fornøyd med forslag til løsning fra reiseselskapet? Du må melde fra til reiseselskapet innen 4 uker etter at de har foreslått en løsning.
  • Dersom partene ikke kommer til enighet, kan du videresende klagen til klagenemnda (se kontaktinformasjon annet sted i teksten.) Dette må gjøres innen 4 uker etter svaret fra reisearrangøren.
  • Klagen til nemnda må skje skriftlig. Send med all dokumentasjon og kopi av all korrespondanse mellom deg og reisearrangøren.
  • Klagenemndas behandlingstid er 6 måneder. Dersom du ikke får medhold der, kreves det ny informasjon og nye bevis for å få saken gjenopptatt.

  • Les mer om hvordan du klager på ferien her.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer