Heftig norsk natur

Her er de mest besøkte norske naturattraksjonene.

Buldrende fossefall virker tiltrekkende på turister.
Foto: Terje Angeltveit Foto: Terje Angeltveit
Buldrende fossefall virker tiltrekkende på turister.
Foto: Terje Angeltveit Foto: Terje Angeltveit Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er høyt, kaldt vilt og vått. Norske naturfenomener tiltrekker seg turister i lange baner. Vår aller mest besøkte naturattraksjon ble i fjor sommer sett av omkring 620.000 turister.

Vestland, Vestland

Og hvor finner vi så denne attraktive og severdige naturen? Jo, på Vestlandet selvsagt. Fjordriket, fjellriket, fosseriket – vill Vestlandsnatur preger hele topp 14 med Vøringsfossen som en klar nummer 1. Først på 15. plass finner vi innslag fra andre landsdeler – nemlig Telemarkskanalen som går fra Langesund til Dalen i Telemark.

  • Fra Vøringsfossen til Jutulhogget - her er de mest populære attraksjonene.
  • Fosser, fjorder og veistrekninger – se bilder av topp-ti listen her.
  • Det er først og fremst attraksjoner som er lett tilgjengelig fra de store veiene som dominerer statistikken fra Norges Turistråd (NTR).

    - Fosser og andre attraksjoner som ligger lett tilgjengelig fra store veier, gjerne med turisthoteller i nærheten, får mye gratis trafikk, forklarer markedskoordinator i NTR, Kristin Bennick, til DinSide.

    Hun mener at det er naturlig at Vestlandet topper listene.

    - Det er her vi finner de mest utpregede og likevel tilgjengelige attraksjonene, sier Bennick.

    Hvor er fjellområder og nasjonalparker?

    Listen viser kun klart definerte attraksjoner. Selvsagt får også Hardangervidda, Rondane og Trollheimen mye besøk.

    - Disse områdene blir for store og vidt definerte. Vi har derfor kun med mindre attraksjoner som det er lett å definere besøket til, sier Bennick.

    Flere millioner tilreisende

    - Vi har dessverre ikke tall på hvor mange nordmenn som reiser på ferie i eget land, sier informasjonsdirektør Per Arne Tuftin i NTR.

    - Vi har grunn til å tro at andelen av utenlandske besøk er betydelig, men har ikke oversikt over andelen av norske turister som besøker disse naturattraksjonene.


    I fjor besøkte 2,3 millioner utenlandske overnattingsturister Norge i følge tall fra Transportøkonomisk Institutt.

    - Vi vet at hovedårsaken til at turister kommer til Norge er naturen, men det er ikke lenger tilstrekkelig som lokkemiddel. Vi vil derfor trekke inn historie, kultur, mat og mennesker i vår fremtidige markedsføring av Norge i utlandet, forklarer Tuftin som fremhever opplevelser i natur som viktige faktorer. Det gjelder for eksempel fiske, jakt, sykkelturer og rafting.

    NTR har 10 kontorer i utlandet og bruker årlig 100 til 120 millioner på ren markedsføring av norske reisemål i utlandet.

  • Videre til neste artikkel her.
  • Billig ferie i siste liten?

    Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.