Har en del å jobbe med

Har en del å jobbe med

Disse selskapene har en aldri så liten jobb foran seg. Alle tjenestene vi testet fungerte, selv om det ikke alltid så lyst ut underveis. Her kan du se hvilke selskaper vi synes burde jobbe mer med nettbestillingsfasilitetene sine.

Publisert
Sist oppdatert

Back to basiq

Basiq Airs dott-com side popper det umiddelbart opp en vennlig rute, der vi kan trykke på flagget vårt (hurra) og en beskjed sier at sidene for øyeblikket ikke er tilgjengelig på norsk. Vi har engelsk som alternativ, så vi klager ikke, men vi setter pris på at de tok seg bryet med å fortelle oss dette umiddelbart.


Designen er enkel og klar, og bookingen skal være over på fem trinn, lover Basiq. Det er enkelt, greit og uten noen som helst puss og klunder. Siden er morsomt tegneserie-aktig (jeg venter å se en Hello Kitty eller Twinkle Twinkle Tvillingene poppe opp hvert øyeblikk). Det eneste minuset med det er at det ser nesten ut som om noen leker flyselskap. Siden er grei og brukervennlig, uten mange av ekstra-funksjonene endel av de andre selskapene har. Her får vi ikke hjelp til mer enn det aller mest nødvendige, men det vi får hjelp til - virker.

Men hvorfor i alle dager kaller de flybillettene Oslo-Rotterdam for Oslo-Amsterdam? Togreisen mellom de to byene er ikke inkludert i billetten. Vi bare lurer. Likevel, dette er testens beste firer.

Kjappe fakta om Basiq Airs nettsider:
Språk: Engelsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja
Elektronisk billett? Nei, men du reiser billettløst, du trenger bare reservasjonskoden
Billettbestilling uten registrering? Ja

KLM

Også på KLM sine nettsider kan du bestille billetter direkte fra startsiden. Siden er på engelsk, men det er jo tross alt et utenlandsk selskap, så vi lar det passere. Ellers er det grei skuring også her. Litt minus for noe krøll, maskinen min krasjet en gang, og siden skapte tidvis store problemer for internet explorer. Det oppstod endel krøll når jeg prøvde å navigere meg litt frem og tilbake under bestillingsprosessen (- det var forresten da maskinen krasjet.) Men i det store og det hele, en ganske grei og brukervennlig side jeg gir terningkast 4.

Kjappe fakta om KLMs nettsider:
Språk: Engelsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 4
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Nei, vi brukte mye tid på å lete etter riktig kontaktnummer
Elektronisk billett? Ja
Billettbestilling uten registrering? Ja

Har en del å jobbe med
Har en del å jobbe med


Svorske spilleregler

Sterling lover nye spilleregler i Skandinavia. Book nu! Vi prøver. Pluss for både reisesøk/bestillingsfunksjon direkte på forsiden, og i tillegg en fiffig rutesøkfunksjon. Du velger to byer fra menyer, og så kan du enkelt og greit se hvilke dager det er flygninger. Likevel, dette må du huske, og velger man feil dato, må man gjenta prosessen. Det er ikke snakk om at selskapet foreslår alternative reiseruter automatisk.

Vi må i tillegg tåle både svorsk og dorsk, men det er ærlig talt et minimalt problem. Sidene er så grafisk minimalistiske at vi godtar både det ene og det andre. Likevel, vår nådeløse terning ender til slutt på en treer.

Kjappe fakta om Sterlings nettsider:
Språk: Norsk, med sterke innslag av svensk og dansk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja
Elektronisk billett? Du reiser billettløst, og bruker en sikkerhetskode du får oppgitt ved billettbestilling.
Billettbestilling uten registrering? Nei


På sesjon

Hos Widerøe kommer man rett inn på en oversiktlig side der man kan bestille direkte. Men når jeg prøver dette får jeg gjentatte beskjeder om at "sesjonen er i bruk". Hva nå det måtte være. Det er for så vidt enkelt og greit å søke etter billetter, men jeg får ikke noe svar på forespørslene mine. Sesjonen er i bruk.

Jeg prøver igjen med noen halvtimers mellomrom, og til slutt kommer jeg gjennom. Generelt er det positivt at man får oppgitt billetter med andre flyselskaper her, men det gjør egentlig at denne nettsiden havner litt på siden av testen, da vi her setter fokus på hvordan det er å bestille flyreiser fra flyselskapene selv. Pluss imidlertid for en online chat der man kan stille spørsmål!

Vi er litt lei av pop-up'er (Hjelp og Kontakt oss) og nettsiden er ganske så rotete. Det skal da ikke være nødvendig med alle de forskjellige typen menyer? (pop-up, scroll ned med musehjulet, scroll ned med hele musen, noen skifter tykkelse… det blir alt for rotete!)

Likevel, bedre enn de verste, men langt fra i nærheten av å være med å kjempe om topplassering. Terningen lander på en treer.

Kjappe fakta om Widerøes nettsider:
Språk: Norsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 7
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja. Pluss for online hjelp-chat
Elektronisk billett? Ja
Billettbestilling uten registrering? Nei

Har en del å jobbe med


En selsom historie

Mitt første forsøk med å bestille billett hos SAS går ikke så veldig bra. Hvor dårlig det gikk, kan du lese mer om her. Neste gang går det derimot litt bedre, men det er alikevel mye kluss. En rekke Unknown Errors sliter på tålmodigheten, og det burde ikke være så komplisert å bestille billett.

Alikevel må jeg si at jeg har ofte bestilt billett med SAS, og sjelden støtt på noen store komplikasjoner. Jeg ringer SAS' pressetalskvinne Siv Meisingseth for å finne ut om det er noe spesielt på gang.

Meisingseth beklager hendelsen, og hun forklarer at de holder på å skifte plattform. (Hva en plattform er, vet hun ikke, men vi kommer frem til at det kanskje har noe med serveren å gjøre.) Hun sier de jobber med tekniske endringer, og at dette dessverre medfører feil for brukerne.

Vi savner en liten notis som opplyser om dette, slik at vi kanskje ville utvist litt mer tålmodighet?

Sett i lys av kun denne testen ville jeg gjerne strøket SAS, men siden jeg vet det har virket før og regner med at det vil virke igjen er jeg litt mer medgjørlig, og lander på terningkast 2.

Kjappe fakta om SAS' nettsider:
Språk: Norsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja
Elektronisk billett? Ja
Billettbestilling uten registrering? Ja

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer