Gjenglemte eiendeler på ferie

Hans (50) glemte solbriller på syden-tur:­Må betale over 1300 kroner for retur

Reisebyrået vil ikke sende brillene direkte til eieren, men går heller gjennom internasjonalt hittegodsfirma som krever forhåndsbetaling og transportkostnader.

SAVNET: En Dinside-leser glemte igjen solbrillene sine på hotell i Hellas, og nå må han punge ut for å få dem sendt hjem til Norge. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix.
SAVNET: En Dinside-leser glemte igjen solbrillene sine på hotell i Hellas, og nå må han punge ut for å få dem sendt hjem til Norge. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Hans (50) fra Horten var nylig på ferietur til Kreta i Hellas, og der klarte han å glemme igjen et par solbriller. Han fikk bekreftet allerede dagen etter hjemreisen at hotellet hadde funnet brillene og gitt dem til Apollos kontor, som er reisebyrået han brukte.

- Apollo ville, derimot, ikke sende meg brillene direkte, men henviste meg heller til Lost & Found International, som i sin tur krever en urimelig sum for sende dem tilbake til meg, sier Hans til Dinside.no.

Først måtte han betale fem euro for å registrere saken hos Lost & Found. Deretter fikk han følgende svar fra hittegodsfirmaet: «Du har mulighet til å få tilbake briller med kurértransport (DHL) etter at du først har betalt kostnadene for transport og undersøkelse, 125,03 EUR, til vår konto før forfallsdato».

Det vil si at Hans må punge ut drøyt 1360 kroner for å få solbrillene tilbake.

Så mye koster returen av hittegodset

nettsiden sin skriver Lost & Found at de tar seg av hittegods som er gjenglemt i offentlige lokaler eller lokaler tilhørende bedrifter de samarbeider med. Hvis hittegodset er mistet andre steder enn hos en av samarbeidspartnerne deres, anbefaler de at du henvender deg til et annet hittegodsfirma.

Vi vil sende melding om funnet bagasje til den adressen eller e-postadressen som kunden har oppgitt. I meldingen vil kostnadene for henting og levering via post være inkludert, og sammen med meldingen ligger det en bankgiro som frakten skal betales med før varen sendes. Når betalingen er mottatt, vil vi sende hittegodset til den adressen kunden har oppgitt. For dette debiterer vi avgiftene til posten i henhold til deres prisliste, samt 6 til 15 euro i transportkostnader, avhengig av forsendelsens størrelse og vekt, skriver Lost & Found videre.

Dersom eiendelen har forsvunnet på en reise i regi av et reisebyrå, derimot, kan du søke etter mistet bagasje ved å ta kontakt via Internett, per telefon eller gjennom å besøke reisebyråkontoret, ifølge nettsiden.

Når Lost & Found har mottatt forespørselen, vil de ta kontakt med reisemålet og høre om de har funnet bagasjen. Hvis bagasjen blir funnet, er det mulig å få den tilsendt som pakke, og transportkostnadene beror på hvor stor pakken blir, samt innleverings- og uthentingslandet. Kunden må betale leveringskostnadene på forhånd.

Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, mener det høres ganske dyrt ut med forskuddsbetaling av fraktkostnader og kostnader for henting og levering, men at reglene for de som er på pakkereise virker smidigere.

Flere i samme situasjon

Wiik er videre usikker på hva som er vanlig praksis når kunder glemmer eiendeler på hotell i utlandet.

- De fleste har en reiseforsikring som kan dekke noe av tapet minus egenandel. Det beste er likevel å forsøke å få til en avtale med hotellet der ting er glemt og sørge for at de får en liten betaling for bryet, sier Wiik til Dinside.no.

Han har sett flere eksempler på sosiale medier hvor nordmenn førsøker å få hjelp i slike situasjoner som den Hans fra Horten befinner seg i.

Når det er sagt, vil praksisen ved gjenglemte eiendeler være avhengig av eierens bosted, samt kostnader og bry med å returnere gjenstanden. Det kan derfor være et naturlig behov for en tjeneste som sørger for retur av gjenglemte ting, ifølge Wiik.

Godt brukt hittegodstjeneste

Apollo, byrået Hans fra Horten reiste med til Hellas, framholder at de har flere hundretusen reisende årlig, som medfører en del gjenglemte eiendeler.

- Derfor startet vi i et samarbeid med Lost & Found i fjor, som er profesjonelle innen dette området, og som også andre turoperatører i Norge og Norden samarbeider med, sier markeds- og kommunikasjonssjef Tonje Fossum til Dinside.no.

nettsiden sin har Apollo informasjon om rutiner hvis kundene glemmer igjen ting på reise med dem. Det står at i slike tilfeller må de selv betale frakt og administrasjonskostnader, en pris som starter på 500 kroner og oppover, alt etter hva som skal sendes hvor.

Christian Grønli, administrerende direktør i Ving, forteller at de har i en årrekke samarbeidet med Lost and Found International, som han omtaler som et profesjonelt selskap som håndterer alle saker med gjenglemte effekter på reisemålene.

- Gjenglemte effekter er dessverre ganske vanlig, og med over 400.000 kunder i året, er det store volumer vi snakker om her. Vi har ikke selv kapasitet til å håndtere alle disse sakene. Derfor sikrer vi oss ved å ha en profesjonell leverandør som tar seg av returen, sier Grønli til Dinside.no.

Kunden er dermed sikret at gjenglemte saker som blir funnet, blir pakket og sendt på en forsvarlig og profesjonell måte. Prisene på håndteringen vil variere ut i fra hva som skal sendes tilbake til eier, fortsetter han.