TRANSIT: Nedleggelser og redusert tilbud rammer til sist de reisende selv.
TRANSIT: Nedleggelser og redusert tilbud rammer til sist de reisende selv.Vis mer

Grunnløs frykt rammer reisebransjen

Det kan være vel så farlig å kjøre bil til flyplassen. Dette sier Morten Bremer Mærli, forsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt. Nedleggelser som følge av reisefrykt rammer publikum.

Mandag la Pyramidene Tours ned driften. De gjestene som allerede har bestilt reise blir overført til charteroperatøren Apollo. Ving avlyser alle vinterens reiser til Egypt, og bak følger Star Tour som skjærer ned på de oppsatte turene til Egypt, Marokko og Tunisia. Flyselskaper selger ut billetter til et britisk pund, eller lar deg ta med en venn gratis på den allerede bunnprisede storbybilletten. De europeiske flyselskapene frykter fremtiden etter at amerikanske flyselskaper er sikret milliardoverføringer. Mange av de vel 40 prosent av verdens land som har turistnæring som hovedinntekt, må nå finne alternative inntektskilder.

Det er en kriserammet reiselivsnæring vi nå ser.

Irrasjonelt

Felles for alle operatørene er at de er at de er rammet av publikums reisefrykt. Målt i statistikk er folks angst for å fly irrasjonell. Statistisk er det langt farligere å kjøre bil til flyplassen enn å ta av i et fly til USA, Egypt eller Las Palmas. Ifølge Air Safety Online døde det 14.000 i perioden 1990-2000. Til sammenligning døde bare på ett år (1993) 850.000 mennesker i trafikkulykker på veiene. Dette ifølge Verdens helseorganisasjons The World Health Report 1995: Bridging the Gaps Størrelsene er ikke sammenlignbare, men gir en indikasjon på at trafikkdøden på veien relativt sett har et større omfang enn flyulykker.

At angsten også er høyst reell kan også måles. 50 prosent av befolkningen er redde for å fly, 20 prosent er veldig redde og fem prosent setter aldri sine ben på en flytrapp. Braathens flyskrekkekspertise, psykolog Jens Rolfsen, sier at det handler om noe så grunnleggende som at folk er redde for å dø. Den urolige verdenssituasjonen gjør at folk også tenker ekstra på familie og venner og hva som kan skje dem.

Rammer hard og blindt

UTSIKT: Luftfarten møter store utfordinger etter 11. september.
UTSIKT: Luftfarten møter store utfordinger etter 11. september. Vis mer

Den irrasjonelle angsten rammer like tungt som den rammer blindt. Særlig muslimske land opplever nå at turistene ikke bare er redd en marginal gruppe terrorister med muslimsk bakgrunn, de er redd alle muslimer. De store turistgruppene som vanligvis lar seg friste av Nord-Afrika reiser nå annet steds hen, eller lar være å reise. Dette til tross for at reiseeksperter sier at det ikke finnes noe fare forbundet med å være på reise verken til muslimske eller andre land.

Egypts og Marokkos ambassader i Oslo forsikret ovenfor DinSide Reise i forrige uke at turister ikke har noe å frykte.

- Egypt har vært stabilt og trygt i mange år. Landet ligger geografisk langt unna Afghanistan og andre konfliktfylte områder, sa Doktor Hesham Khalil ved den egyptiske ambassaden til DinSide.

Ving og Star Tour oppgir som grunn for at reisetilbudet til de nordafrikanske land er redusert at folk er redde for å reise dit, ikke fordi det faktisk kan være farlig å reise dit.

Utenriksdepartementene i Norge, Sverige, Danmark og Storbritannia melder unisont at de respektive lands borgere trygt kan reise til de fleste land. Det norske Luftsverket hevder sågar at det aldri tidligere har vært så trygt å fly.

- Sikkerheten er skjerpet og det har vel aldri vært så strengt som nå, sa Anne Marit Solbakken ved Luftfartsverket til DinSide Reise for knappe to uker siden.

Vi styrer selv fremtidens tilbud

Braathens psykologiske ekspertise sammenligner situasjonen med den man opplevde etter Golfkrisen. Rolfsen minner oss på at også den gang var folk redde for å fly, men vel et halvt år etter krisen fløy folk som normalt. En får håpe på at den internasjonale reiselivsnæringen kan trekke veksler på folks dårlige hukommelse og gode fornuft. Fly- og reiseangsten rammer også i siste instans publikum selv. Selv om reiser nå er lagt ut til prutepriser, vil det på sikt bli redusert kapasitet, nedleggelser og høyere priser dersom etterspørselen holder seg så lav som nå. I siste instans betyr det at reisefrykten ikke bare rammer bransjen, men også forbrukerne selv.

DinSide følger USA-katastrofen

Slutt for Pyramidene
Fortsatt trygt å reise
Advarer reisende
Fy, fy på fly
Reisefrykt – får du avbestille?
Strandet i New York – har man rett til erstatning?
Kommentar: Frykt lammer turistnæringen
Farlig håndbagasje
Frykter copycats
Strengere kontroll på flyplassene
Vanskeligere å reise til USA
USA-reisen: Dette kan du gjøre
Vil Internett aldri bli det samme?
Svindel i kjølvannet av katastrofen