Gransker Norwegians lavprisløfter

Oslo (NTB): Forbrukerombudet gransker igjen om flyselskapet Norwegian har brutt markedsføringsloven ved annonsering av billige flybilletter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Billigbilletter bare løgn?

Tror du på lavprisfly-selskapenes utropspriser? (Avsluttet)
Nei(63%)
Ja(31%)
Vet ikke(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I sommer fastslo Forbrukerombudet at Norwegian hadde brutt markedsføringsloven, fordi ombudet hevdet at selskapet annonserte billigbilletter kundene ikke klarte å bestille, melder NA24.

I sommer viste en stikkprøve at flyselskapet kun tilbød lavprisbilletter på to av tyve destinasjoner.

- Uheldigvis hadde vi problemer med såkalt filing av priser den aktuelle dagen, hvilket gjorde at kampanje-mail gikk ut med informasjon om salgsstart før billettene faktisk lå i salg. Dette har vi nå tatt ytterligere konsekvensen av, og sender aldri ut mail før vi vet at billettene ligger ute. I dette tilfellet skulle billettene ha ligget ute, men grunnet en systemfeil ble det altså forsinkelse, skriver markedssjef Åsta Braathen i Norwegian i forklaringen til Forbrukerombudet.

Det stilles også spørsmål ved en annonse i Aftenposten den 14. juli, som en klager mener var både villedende og at billettene ikke var reelle.

- Forbrukerrådet skal nå gå nøyere gjennom dette og vurderer om Norwegian følger regelverket eller ikke, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerrådet til NA24. (©NTB)

Hilde.Nordlund@ntb.no