SMART OG DIGITAL LAPP: bagID vil erstatte den tradisjonelle bagasjelappen ved flyreiser. Foto: bagID
SMART OG DIGITAL LAPP: bagID vil erstatte den tradisjonelle bagasjelappen ved flyreiser. Foto: bagIDVis mer

Digital bagasjelapp

Glem bagasjelappen. Norsk oppfinnelse gjør den overflødig

Lanserer smart og digital bagasjelapp.

– En smart, digital bagasjelapp som skal erstatte papirlappene på innsjekket bagasje, svarer Jan Vidar Nalbant når Dinside ringer og spør hva i all verden bagID er for noe.

Nalbant er grunnlegger og leder i det ålesundbaserte selskapet som i disse dager starter forhåndssalget av den digitale bagasjelappen som skal gi flere muligheter til reisende verden rundt. I første omgang er det riktig nok Norge som gjelder og leveringen av de første enhetene vil skje i april 2019.

– Hvordan har responsen på bagID vært så langt?

– Etterspørselen er helt enorm, svarer en opprømt gründer.

bagID viser samme informasjon som på de tradisjonelle bagasjelappene. Foto: bagID
bagID viser samme informasjon som på de tradisjonelle bagasjelappene. Foto: bagID Vis mer

Vil erstatte papirlappen

Med bagID trenger man ikke lenger å gå til automatene eller luken på flyplassen for å skrive ut papirlappene man fester på kofferten. I stedet skal de reisende kunne sjekke inn bagasjen før de i det hele tatt har satt foten på flyplassen, de skal kunne spore kofferten verden rundt og få varsel på mobilen når kofferten ligger på bagasjebåndet og er klar til opphenting.

På ferden har selskapet med seg store partnere som Vipps, DNB, Avinor og Telenor. I første runde lanseres bagID med full støtte for Widerøe.

– Vi har helt siden denne oppfinnelsen ble presentert for oss i 2015 fulgt nøye med på reisen til bagID. Vi er en stolt samarbeidspartner og vi har lenge sett frem til dagens lansering, forteller kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug, i en pressemelding denne uken.

Nalbant forklarer at selve innsjekkingsdelen er avhengig av integrasjon med flyselskapet, men at man uavhengig av flyselskap har tilgang til funksjoner som sporing av bagasjen og varsel om at den har nådd bagasjebåndet.

Mange muligheter

Den digitale bagasjelappen består av en e-ink-skjerm (elektronisk blekk) som viser samme informasjon som man finner på dagens bagasjelapp av papir, men kan også fungere som en digital adresselapp med kontaktinformasjon. Den har også innebygget bagasjebehandlingssensorer og tyveribeskyttelse.

Planene for fremtiden er å dytte enda mer funksjonalitet inn i bagID, og Nalbant ser for seg blant annet at skjermen faktisk kan brukes som en ebok-leser.

– Det er veldig mye som kan gjøres, sier han.

Bagasjelappfunksjonen er altså bare starten. Nalbant beskriver brikken som en «smart reisepartner» som ikke bare fungerer med flyselskaper. Han trekker frem et eksempel for mulige bruksområder i fremtiden:

– La oss si man skal reise Oslo–Trondheim–Tromsø, men flyet fra Trondheim til Tromsø er forsinket. Da kan man via brikken vippse penger, som dekker forsinkelsen, til den reisende. Før avreise fra startsted kan bagID beregne sannsynligheten for at den reisende rekker neste flight, sier gründeren og legger til at brikken også kan sette opp alternative reiseruter hvis forsinkelser oppstår.

De tre norske gründerne i bagID. Fra venstre: Øystein Tvedt, Øystein Aarsæther og Jan Vidar Nalbant. Foto: Widerøe
De tre norske gründerne i bagID. Fra venstre: Øystein Tvedt, Øystein Aarsæther og Jan Vidar Nalbant. Foto: Widerøe Vis mer

SAS og Norwegian våren 2019

Prisen for en bagID Go er 599 kroner og med i esken får man den digitale bagasjelappen, en festeplate for kofferten og USB-C ladekabel. Selskapet forsikrer om at de grunnleggende funksjonene, som innsjekking, rapportering av tapt bagasje, personlig adresselapp og sporing hvis man har mistet et aktivt bagasjedeksel, alltid vil forbli inkludert i prisen på en bagID, men tilbyr også et abonnement for roaming-funksjonalitet for dem som ønsker det.

bagID-grunderen forteller at det skyldes at mobiloperatørene tar betalt for roaming-tjenestene. Man kan velge å betale for per reise/dag eller per måned.

Nå er planen å gjennomføre grundige tester av bagID. Mens Widerøe er først ut, er planen å gjøre den digitale bagasjelappen tilgjengelig for SAS og Norwegian i løpet av våren 2019.