Frykter nedleggelser av chartertrafikken

Reiselivsnæringen mener det er fare for nedleggelser av flystrekninger innenlands.

Simen Revold, informasjonsdirektør i SAS, mener at Norge har et skjørt system for innenlands flytrafikk, og at denne er svært sårbar i forhold til avgiftskrav.

- Flypassasjeravgiften øker kostnadene for våre kunder, og vi frykter redusert etterspørsel som en følge. I ytterste konsekvens kan flyruter bli nedlagt på strekninger med lavt belegg, sier informasjonsdirektør i SAS, Simen Revold.

Befolkningen er taperne

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Innføringen av passasjeravgift på flyreiser er å sparke bena under Nord-Norge, sier distriktssjefene Thor Bremnes og Trine Nøvik i henholdsvis SAS og Braathens, til Nordlands Framtid.

Begge mener at avgiftene vil gjøre det vanskeligere å bo i landsdelene, og at særlig næringslivet vil rammes hardt.

- Det er befolkningen som blir de store taperne, mener Bremnes.

- En reise tur/retur Bodø-Oslo vil på en fullprisbillett bli fem prosent dyrere, mens en billigbillett blir hele femten prosent dyrere, forklarer Nøvik.

En fullprisbillett mellom Bodø og Oslo vil etter avgiftsøkningen koste kr 5.206, og en lavprisbillett vil kommer på 2.006 kroner. Til sammenligning koster en billett fra Oslo til Kanariøyene rundt 3.000.