Avbestille Australia-reisen?

- Frykt eller manglende lyst er ikke gyldige grunner

Noen flyselskaper lar deg endre Australia-reisen uten tillegg i pris - men det er ikke noe du kan kreve.

REDD FOR Å REISE? Brannene har herjet i Australia i månedsvis, men frykt eller manglende lyst til å reise er ikke gyldige grunner til å benytte seg av reiseforsikringen dersom man velger å avbestille turen. Om kunden ikke vil reise eller kan ombooke til de nye reiseperiodene så må kunden anse pengene for tapt, sier reisebyrå. Men noen flyselskaper vil likevel hjelpe deg med å endre reisen, uten omkostninger. Foto: NTB scanpix
REDD FOR Å REISE? Brannene har herjet i Australia i månedsvis, men frykt eller manglende lyst til å reise er ikke gyldige grunner til å benytte seg av reiseforsikringen dersom man velger å avbestille turen. Om kunden ikke vil reise eller kan ombooke til de nye reiseperiodene så må kunden anse pengene for tapt, sier reisebyrå. Men noen flyselskaper vil likevel hjelpe deg med å endre reisen, uten omkostninger. Foto: NTB scanpix Vis mer

Skogbranner har herjet i Australia i månedsvis. Hva gjør du dersom du har bestilt reise og i lys av brannene er bekymret for å reise eller likevel ikke ønsker å dra?

Kan du avbestille fly, hotell og leiebil - eller taper du da automatisk pengene?

- Kan endre uten omkostninger

Flyselskapet Singapore Airlines er ett av selskapene som flyr til Australia. De er også det av selskapene som sier de ønsker å være fleksible med tanke på ønsker om ombooking, uten ekstra omkostninger for kunden.

Henrik Hanevold, salgssjef for Singapore Airlines i Norge, sier til Dinside at de har fått en del henvendelser, både fra passasjerer og reisebyråer.

- Vi har fått en del henvendelser, men faktisk færre enn jeg hadde forventet med tanke på all omtale som har vært i media. En del av dem som kontakter oss er passasjerer, mens mange av henvendelsene kommer fra reisebyråer på vegne av kunder som har bestilt gjennom dem, sier Hanevold til Dinside.

Han forteller videre at mange av deres passasjerer til Australia bestiller gjennom reisebyrå, og at de som har spesialisert seg på Australia holder tett dialog med sine lokale partnere der nede for å kunne tilpasse reiser og program deretter.

Hanevold oppfordrer til å ta kontakt med dem eller reisebyrået dersom man er bekymret, og at de vil hjelpe med å finne en god løsning - og da er det som oftest snakk om en ombooking:

- Vi vurderer hver enkelt forespørsel individuelt men prøver å være så fleksible som mulig innen realistiske grenser. Det kan for eksempel være endring av datoer eller destinasjon innen samme bookingklasse uten at det koster noe ekstra, sier Hanevold.

Han poengterer at de fleste som reiser til Australia på ferie skal besøke flere steder i landet, og siden store deler av Australia ikke er berørt, har løsningen i flere tilfeller vært å endre på destinasjon eller reiserute.

- Vi er i første omgang fleksible med avreiser sju dager fram i tid da situasjonen endrer seg og det er vanskelig å forutse i hvilken grad en reise vil bli påvirket lenger fram i tid, sier han videre.

Også Thai Airways gir mulighet til å booke om til andre reiseperioder, ifølge reisebyrået Ticket.

- Ikke noe du kan kreve

Selv om noen flyselskaper sier de ønsker å hjelpe kundene til en god løsning, er ikke ombooking eller refusjon noe du egentlig kan kreve.

Ifølge Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, er reglene slik at du ikke kan avbestille og få full refusjon dersom du har bestilt en lavprisbillett - som han påpeker er den billettkategorien de fleste kjøper.

Men dersom du likevel ikke ønsker å reise, selv om du ikke får refundert billetten, kan du fortsatt avbestille. Da har du, ifølge Iversen, rett til å få skatter og avgifter tilbakebetalt av flyselskapet for den billetten du ikke kommer til å bruke.

Dersom du har bestilt en såkalt pakkereise, altså minst to reiseelementer i en bestilling, kan du imidlertid avbestille kostnadsfritt dersom det er «force majeure»-tilstander på reisemålet.

Iversen understreker at hvorvidt reisemålet oppfyller kravene til «force majeure», må vurderes konkret fra sted til sted.

Ved tvistesaker mellom reiseselskap og kunde, som behandles av Pakkereisenemnda, vil de som oftest se til Utenriksdepartementets reiseråd. Offisielle reiseråd gis vanligvis til steder rammet av krig, krigsliknende tilstand eller andre former for uroligheter som tilsier at norske borgere ikke bør reise til stedet eller oppholde seg der.

Har ikke UD utstedt reiseråd til destinasjonen, er det lite sannsynlig at du vil få medhold om du krever full refusjon ved avbestilling.

- UD fraråder ikke i dag reisende mot å reise til Australia, men oppfordrer til å vurdere sitt eget reisemål. Det er ikke umiddelbart slik at man på en reise til for eksempel Sydney vil bli rammet av skogbranner, påpeker Iversen.

- Men dersom befolkningen blir evakuert på det stedet du skal reise, kan det fort være omfattet av avbestillingsretten i pakkereiseloven ved «force majeure».

- Vårt råd er at du må vurdere selv om ønsker å reise, uavhengig av avbestillingsrettigheter. Dersom å reise gjør at man føler seg utrygg, eller at man kan få helseproblemer på grunn av partiklene i lufta, må dette prioriteres på tross av avbestillingsrett, sier Iversen.

- Henviser til UDs reiseråd

Ellen Wolff Andresen, markedssjef hos reisebyrået Ticket, sier til Dinside at de har samme praksis overfor kunder som er bekymret for å reise, uansett om det er snakk om reiser til Australia nå, eller andre steder de føler er usikre.

- Uansett henviser vi til UDs reiseråd, vi gir ingen egne råd. Kunden må selv bestemme om de ønsker å reise eller ikke, sier Andresen.

- Det er flyselskapene som bestemmer om man kan avbestille eller ombooke flyreisen og få penger tilbake. I forbindelse med brannene i Australia er det noen flyselskaper som gir kundene mulighet til å booke om til seinere reiseperioder. Men de er som regel ikke så langt fram i tid. Om kunden ikke vil reise eller kan ombooke til de nye reiseperiodene så må kunden anse pengene for tapt. Ticket følger flyselskapenes vilkår og betingelser, sier hun.

- Brannene er ikke god nok grunn til å avbestille reisen og få refundert pengene – det spiller ingen rolle om det er en pakkereise eller en flybillett, uttaler Andresen, og understreker at det uansett er flyselskapene som har siste ord med tanke på avbestillinger og refundering av pengene.

Rolf Eirik Kjeseth, administrerende direktør i Australiareiser, understreker også at Australia er et stort kontinent og de aller fleste områdene som deres kunder reiser til er ikke rammet av brann.

- Generelt vil det ikke være grunnlag eller behov for å avbestille reise til Australia nå, med mindre man helt spesifikt skal reise til et av de områdene hvor det brenner fordi man har noe der man skal gjøre eller noen man skal besøke, sier Kjeseth til Dinside.

Kan reiseforsikringen hjelpe?

Kan reiseforsikringen dekke avbestilling dersom du bestemmer deg for at du ikke ønsker å ombooke, men vil avbestille?

- Frykt eller manglende lyst til å reise er dessverre ikke gyldige grunner til å benytte seg av reiseforsikringen dersom man velger å avbestille turen, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, til Dinside.

Han sier videre at det stiller seg annerledes dersom UD, eller lokale myndigheter, fraråder folk å reise til området man skal oppholde seg i.

- Dersom forholdene tilsier at det er farlig å oppholde seg på reisemålet, og forsikringen dekker avbestilling, blir reisen refundert fullt ut. Det vil si opp til øverste erstatningssum som dekkes i henhold til vilkårene, sier Handeland.

Det er ulik dekning på de ulike forsikringene. Plussforsikringen til If har for eksempel ubegrenset beløp for avbestillingsdekning. If oppfordrer til å ta kontakt dersom man lurer på om forsikringen vil dekke en eventuell avbestilling.

- Vår reiseforsikring har dekning for avbestilling til områder som er utilgjengelige og der det er fare for liv og helse å oppholde seg. Vi vil derfor inntil videre erstatte avbestilling av reiser til de aktuelle områdene, som har avreise til og med 24. januar. Denne fristen kan bli endret på hvis forholdene skulle tilsi det, sier Handeland til Dinside.

- Dekker evakuering

Marius Solberg Anfinsen, pressekontakt i Frende forsikring, oppfordrer til å kontakte flyselskapet dersom du ønsker å avbestille eller utsette en reise til et brannherjet område.

- Det samme gjelder hvis du vil avbestille eventuelle hotellopphold, leiebil og andre utlegg du har hatt. Hvis disse ikke kan hjelpe deg, eller du sitter igjen med flere utlegg, bør du kontakte forsikringsselskapet ditt. Da vil forsikringen kunne dekke avbestilling av reiser til steder hvor brannene herjer. Ombooking til annen destinasjon som ikke er berørt vil også kunne tas på reiseforsikringen, sier Anfinsen.

Han kommenterer at Australia er verdens sjette største land, og at generell avbestilling av reise dit, ikke vil være dekket:

- Om du kan bruke reiseforsikringen er avhengig av forholdene og faren på reisemålet ditt. Hvis det brenner på stedet du skal til, eller det er fare for liv og helse, skal du selvfølgelig ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og få hjelp. Men hvis du velger å ikke reise til et sted hvor det ikke er reell fare som følge av brannene, dekker ikke reiseforsikringen dette, sier han videre - men påpeker at dersom du allerede er i et brannrammet område, dekker reiseforsikringen hos dem evakuering hjem igjen, eller til et annet og trygt sted i Australia.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!