<strong>LEIEBILTRØBBEL:</strong> Da Kjersti Skotheim skulle reise til Sandane i sommer, bestilte hun Avis-leiebil via Widerøes nettside, men kontrakten ble inngått med irske Cartrawler (se adressefeltet). Nå gjør Widerøe endringer. Foto: Eilin Lindvoll
LEIEBILTRØBBEL: Da Kjersti Skotheim skulle reise til Sandane i sommer, bestilte hun Avis-leiebil via Widerøes nettside, men kontrakten ble inngått med irske Cartrawler (se adressefeltet). Nå gjør Widerøe endringer. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer

Bestille leiebil

Fraråder leiebilbestilling via flyselskap

Kjersti bestilte flybilletter og leiebil fra Avis via Widerøes nettside, men da hun skulle klage på leiebilen, viste det seg at hverken Widerøe eller Avis var utleieansvarlig.

Publisert

«Ønsker du leiebil på destinasjon? Bestill via oss!»

Du har kanskje fått et lignende spørsmål når du nettopp har booket flybilletter til et sted i inn- eller utland, med mulighet for å sikre deg leiebil gjennom flyselskapets nettside?

<strong>FLY OG LEIEBIL:</strong> Slik ser Widerøes leiebil-side ut. Legg merke til nettadressen, hvor det står Cartrawler, mens nettsiden ellers ser ut som flyselskapets. Foto: skjermdump.
FLY OG LEIEBIL: Slik ser Widerøes leiebil-side ut. Legg merke til nettadressen, hvor det står Cartrawler, mens nettsiden ellers ser ut som flyselskapets. Foto: skjermdump. Vis mer

Dette er en tilleggstjeneste både Norwegian, SAS, Widerøe og mange andre flyselskap tilbyr kundene sine.

Fikk ikke leiebilen hun hadde bestilt

Da Dagbladet-journalist Kjersti Skotheim skulle reise til Sandane i slutten av juli med Widerøe, bestemte hun seg for å «slå til» da hun fikk leiebil-spørsmålet:

Hun takket ja til leiebil med forsikring.

Da Skotheim ankom Sandane, oppsøkte hun Avis som hun skulle ha leiebil fra, men de hadde ikke bil med manuell gir inne, som var det hun hadde bestilt.

Heldigvis løste situasjonen seg ved at en Avis-ansatt kunne kjøre henne til Utvik der hun skulle gjøre intervju, og intervjuobjektet tilbød seg å kjøre henne tilbake til flyplassen etterpå.

Det var derimot da Skotheim skulle klage på leiebilen hun hadde bestilt, men ikke fått, at problemene startet.

<strong>BESTILTE LEIEBIL:</strong> Journalist Kjersti Skotheim fikk ikke leiebilen hun skulle ha, og det var ikke lett å klage i etterkant. Foto: Maria Sirevåg Wilhelmsen.
BESTILTE LEIEBIL: Journalist Kjersti Skotheim fikk ikke leiebilen hun skulle ha, og det var ikke lett å klage i etterkant. Foto: Maria Sirevåg Wilhelmsen. Vis mer

- Jeg falt mellom flere stoler

I samme situasjon ville du kanskje trodd at klagen skulle rettes til Widerøe eller Avis, som er aktørene du har forholdt deg til under leiebilbestillingen via flyselskapsnettsiden.

Men det viste seg derimot at Skotheim hadde avtale med irske Cartrawler, som er et verdensomspennende bilbookingselskap, uten at hun hadde blitt gjort oppmerksom på dette.

Hos Widerøe fikk Skotheim opplyst at de ikke hadde noe ansvar for leiebilbestillingen og derfor ikke kunne hjelpe henne med klagen. Wideroe henviste henne deretter til Avis. Der fikk Skotheim akkurat samme svar, med den begrunnelsen at Skotheim hadde betalt for leiebilen via en tredjepart, Cartrawler i Dublin, og at hun derfor måtte ta klagen med dem. Skotheim fikk samtidig opplyst at Avis foretrekker at kunder leier bil via Avis' egen nettside.

- Jeg falt på mange måter mellom tre stoler, sier Skotheim til Dinside.

Da Skotheim endelig fant ut at det var Cartrawler klagen hennes skulle rettes til, måtte hun sende e-post og chatte med det irske selskapet på engelsk, som kanskje er litt overraskende når leiebilen er bestilt til en norsk destinasjon via et norsk flyselskap.

Enden på visa var at Skotheim til slutt fikk full refusjon for leiebilen hun hadde bestilt, men som ikke hadde vært tilgjengelig da hun ankom utleiested.

SMITTET: En person ignorerte i dag testresultatet som viste at vedkommende hadde testet positivt for coronaviruset, og fullførte heller sin planlagte reise med fly fra OSL. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Widerøe: - Skal bli tydeligere

Kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe kjenner til Kjersti Skotheims tilfelle tidligere i sommer og sier flyselskapet deler hennes oppfatning om at bestillingsbekreftelsen for leiebilen var mangelfull med tanke på referanse til tredjeparten Cartrawler.

Men Widerøe har ikke hatt mange tilfeller der kunder rapporterer tilbake utfordringer med vår leiebil-leverandør, ifølge Solli.

- Uavhengig av Skotheims opplevelse, var det planlagt et månedlig møte med Cartrawler i begynnelsen august, og vi har allerede formidlet et krav om at det må komme tydeligere fram av bestillingsbekreftelsen hvem avtalen inngås med. Dette vil bli diskutert, og løsning avtales på møtet, sier Solli til Dinside.

Ved å klikke på «Har du flere spørsmål? Vi kan hjelpe deg!»-linken nederst i bestillingsbekreftelsen, tilbys kunden en e-posadresse og chat-funksjon som kontaktmetode til Cartrawler.

- Jeg kan i tillegg informere om at Cartrawler jobber med å opprette mulighet for telefonkontakt. Dette anses som standard hos mange seriøse tjenestetilbydere, samt standard for transportbransjen, sier Solli videre.

Hun påpeker videre at Widerøe er et flyselskap og driver verken bilutleie eller forsikringsvirksomhet, derav deres bruk av Cartrawler til denne tjenesten. Dette bør imidlertid komme tydeligere frem i bestillingsbekreftelsen, erkjenner Solli.

Widerøe offentliggjør ikke detaljer fra avtaler de har med sine leverandører, men Solli sier at samarbeidet med Cartrawler innebærer at den reisende oppnår en enklere bestilling med færre kontaktpunkter ved reservasjonen av sin reise.

KARANTENE: Monica og Helene Møhncke sier at de vil gå i karantene uavhengig om flyet lander før eller etter midnatt. Video/Reporter: Ingvild Tvervaag Vis mer

Brukes av flere flyselskap

Også Norwegian tilbyr kundene sine leiebil fra en rekke kjente aktører, formidlet av nettopp Cartrawler. Bestillingen kan gjøres på flyselskapets nettside, men er ikke en del av selve kjøpsprosessen av flybilletter.

- Det er Cartrawler som også tilbyr forsikring når kunden booker leiebil på våre nettsider, ikke den enkelte leiebilaktør, sier kommunikasjonsrådgiver Christer Baardsen i Norwegian til Dinside.

Norwegian framholder, i likhet med Widerøe, at de er et flyselskap, ikke leiebilselskap, og at det er derfor de bruker Cartrawler til sistnevnte tjeneste. De mener det framgår klart og tydelig at det er Cartrawler leiebilavtalen inngås med, samt at alle spørsmål om leiebil skal rettes til dem.

Lurt å lese vilkårene

Dinside har sett på leiebil-sidene du sendes til via Widerøe og Norwegian, og gjort følgende observasjoner:

  • Designet til flyselskapet preger nettsiden, men i adressefeltet står det «cars.cartrawler.com». Dette legger trolig ikke alle kunder merke til. Det er heller ikke noe tydelig logo fra Cartrawler på leiebil-sidene.
  • I vilkårene kommer det fram at leiebilavtalen tegnes med Cartrawler. Disse vilkårene må du godta for å bestille leiebil, men erfaringsmessig er det flere som ikke leser disse nøye før de godkjenner, slik at det for mange blir en overraskelse hvis de er nødt til å kontakte leiebilselskapet og finner ut at det ikke er Widerøe eller Avis de skal forholde seg til.
<strong>VILKÅRENE:</strong> Når Dinside nærleser vilkårene til leiebilbestilling via Widerøe, opptrer Cartrawler gjennomgående som selskapet avtalen gjøres med. Dette understreker viktigheten av å lese nettopp vilkårene før du trykker «bestill». Foto: skjermdump.
VILKÅRENE: Når Dinside nærleser vilkårene til leiebilbestilling via Widerøe, opptrer Cartrawler gjennomgående som selskapet avtalen gjøres med. Dette understreker viktigheten av å lese nettopp vilkårene før du trykker «bestill». Foto: skjermdump. Vis mer

Hvem er Cartrawler?

Som Skotheim kunne fortelle, måtte hun kontakte Cartrawler på e-post eller nettchat, og Widerøe bekrefter at det irske selskapet ikke har noen telefontilbud til norske kunder per i dag.

Og, i likhet med Skotheim, har Dinside hatt problemer med å komme i kontakt med irske Cartrawler. Vi har ikke funnet kontaktperson på nett. NårS vi har spurt Widerøe og Avis om de kan gi oss kontaktinfo til leiebilselskapet, svarer de at de ikke kan hjelpe oss med dette.

Dette er imidlertid noe av informasjonen vi har funnet om Cartrawler på nett:

  • På sin egen nettside skriver Cartrawler at de er «verdens ledende B2B-reiseteknologiplattform» som tilbyr transportløsninger til nesten en milliard reisende årlig. «Hvis du har bestilt flybilletter på nett, og deretter ser et alternativ til å bestille leiebil, er det sannsynligvis oss», skriver de videre.
  • I mai skrev Tech.eu at Cartrawler hadde sikret seg en aksjeinvestering på 100 millioner euro. De opplyste også om at selskapet ble startet i Dublin i 2004, og at de nå har kontor i New York City og Melbourne, samt planer om å ekspandere ytterligere.

- Bestill heller leiebil direkte

Forbrukerrådet forteller at det dessverre er mange som sliter med leiebilavtaler og -forsikringer de tilbys, eller føler de påbys, selv om de ikke er nødvendige.

- Det er ganske vanlig å få spørsmål om leiebil, hotell, utflukter og annet mersalg når du bestiller reiser, forklarer Pia Cecilie Høst overfor Dinside.

På generelt grunnlag anbefaler Forbrukerrådet å booke leiebil direkte fra leiebilfirmaet, fordi du da kun får én part å forholde deg til.

Avis har, som Skotheim oppdaget, samme oppfordring.

- Vi anbefaler alltid å booke hos Avis direkte, ettersom vi tilbyr prisløfte og lojalitetsprogram med fordeler som gratis dager og oppgraderinger for regelmessige leietakere. I tillegg tilbyr vi nå gratis avbestilling frem til 15. desember, sier daglig leder Donald Hayes i Avis Norge til Dinside.

Videre oppfordrer han kunder om å ta direkte kontakt med selskapet de har booket hos dersom de opplever problemer.

- Hold hodet kaldt

Bruk gjerne søkemotorer til å sammenligne priser, og bestill deretter direkte fra selskapet, råder Forbrukerrådet.

- Hold hodet kaldt ved bestilling, og sjekk nøye opp hvilke forsikringer du har fra før. Sjekk også opp hvor stor egenandelen er, samt hva prisen er for å fjerne eller redusere denne, er tipset fra Pia Cecilie Høst.

Hvis du har gjort dette på forhånd, er det lettere å ikke la seg lure til å tegne enda en forsikring når du står i skranken og skal hente bilen. Forbrukerrådet har også en nyttig leiebilguide du kan benytte før bestilling.

Når det gjelder hvilke rettigheter du har som forbruker ved leiebilbestilling, skal du få den bilen du har bestilt, evtentuelt en bedre bil om den du opprinnelig bestilte ikke er tilfgjengelig, ifølge Høst.

- I motsatt tilfelle, altså at du ikke får bilen du har bestilt, vil du ha krav på å få tilbakebetalt det du har betalt, eller en redusert pris om du får en dårligere bil, sier Høst.

- Hvis du har sagt ja til forsikringen som tilbys, vil du fort være bundet av den, legger hun til.

Dinside gjør oppmerksom på at Dinside og Dagbladet eies av Aller Media og at Kjersti Skotheim er kollega med Dinsides journalister.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer