<strong>NY KABIN:</strong> Bildet over viser hvordan økonomiklasse-kabinen kan se ut med det nye, britiske smittesikkerhetstiltaket. En del av setene er forskjøvet, noe som skal gi en bedre komfortfølelse, og annenhver seterad er adskilt med vegger som skal sikre seperasjon av passasjerene. Foto: Priestmangoode.
NY KABIN: Bildet over viser hvordan økonomiklasse-kabinen kan se ut med det nye, britiske smittesikkerhetstiltaket. En del av setene er forskjøvet, noe som skal gi en bedre komfortfølelse, og annenhver seterad er adskilt med vegger som skal sikre seperasjon av passasjerene. Foto: Priestmangoode. Vis mer

Coronaviruset

Framtidens flykabin er smittesikker

Britisk selskap viser fram en ny type flykabin som skal hindre smittespredning mellom passasjerene, blant annet ved fargeendring når setene er for skitne.

Publisert
Sist oppdatert

Flybransjen leter febrilsk etter måter å gjøre reisene smittefrie, slik at flere igjen skal velge å fly på reisene sine, både innenlands og utenlands.

SLÅSSKAMP: Det oppsto en slåsskamp ombord et KLM-fly på vei til Ibiza, da to av passasjerene nektet å bruke munnbind. Reporter: Christian Wehus. Video: @michighclub Vis mer

Sist ut er det britiske selskapet Priestmangoode, som nylig har presentert hvordan de mener framtidens flykabiner kan innredes for å hindre smittespredning, skriver Flysmart24.no.

Dette blir nytt

Priestmangoode, som for øvrig er en velrenommert kabin-designer, kaller sin nyeste anbefaling «Pure Skies». De vil bruke den nyeste teknologien og de beste materialer for å redusere risikoen for smitte blant passasjerene.

Flere detaljer er bygd inn i det nye konseptet:

  • Det velkjente serveringsbrettet bak stolryggen til setet foran blir tatt bort og erstattes med et løst matbrett som kabinpersonalet deler ut ved servering ombord.
  • Rengjøringen skal bli enklere ved at setene er belagt med et eget stoff som «forteller» om de er rene eller trenger en vask ved fargekoder.
  • De reisende vil også få bedre plass om bord, sikrere personlig hygiene og en mest mulig berøringsfri reise.
<strong>SMITTE-SUITE:</strong> Smittevernstiltakene i businessklassen er flere - det viktigste er at hver passasjer har sitt sin egen lille kabin med vegger som sikrer den personlige beskyttelse. Hver reisende har også sin egen garderobe. Foto: Priestmangoode.
SMITTE-SUITE: Smittevernstiltakene i businessklassen er flere - det viktigste er at hver passasjer har sitt sin egen lille kabin med vegger som sikrer den personlige beskyttelse. Hver reisende har også sin egen garderobe. Foto: Priestmangoode. Vis mer

Smittesikre seter

For kort tid siden omtalte Dinside en ny type flyseter som, i likhet med kabin-løsningen omtalt over, skulle hindre spredning av smitte mellom passasjerene.

Det er snakk om to typer seter:

  • Premiumpassasjerene får utfellbare skjermer fra seteryggen, som altså gir den reisende mer privatliv og ikke minst en bedre sideveis støtte, som er mer behagelig på lengre reiser hvor beinplassen er begrenset og du dermed søker sideveis for støtte og hvile.
  • Økonomiklassesetet er egentlig en avstandsdeler som kan installeres på midtsetet på en tredje rekke, som også skaper mer privatliv, men også der er det en sidevegg som du kan lene deg mot.
<strong>HOLD AVSTAND:</strong> Midtdeleren ble opprinnelig utviklet for bedre komfort på økonomiklasse, men nå har utvikleren sett muligheter for at denne kan skape avstand i lys av coronaviruset. Setene vil tilbys til flyselskapet i løpet av sensommeren, ifølge produsenten. Foto: Universal Movement.
HOLD AVSTAND: Midtdeleren ble opprinnelig utviklet for bedre komfort på økonomiklasse, men nå har utvikleren sett muligheter for at denne kan skape avstand i lys av coronaviruset. Setene vil tilbys til flyselskapet i løpet av sensommeren, ifølge produsenten. Foto: Universal Movement. Vis mer
<strong>VEGGER:</strong> Utfellbare sidevegger mot begge setevangene skal gi bedre hvile og mer privatliv for reisende på premium økonomiklasse. Foto: Universal Movement.
VEGGER: Utfellbare sidevegger mot begge setevangene skal gi bedre hvile og mer privatliv for reisende på premium økonomiklasse. Foto: Universal Movement. Vis mer

John Eckhoff, pressesjef i SAS i Norge, sa til Dinside at det har kommet flere lignende forslag under pandemien, men at både EASA og ICAO anbefaler munnbind framfor tomme midtseter.

- Ved å bruke sete-patentet vil hvert tredje sete stå tomt. Det er ikke kommersielt bærekraftig for flyselskapene, og per i dag kjenner jeg bare til at det er Norge som har en anbefaling om tomme midtseter, sa Eckhoff.

Det var heller ikke aktuelt for Norwegian å vurdere dette setekonseptet nå:

- Dette er ikke noe vi har tatt stilling til. Vi ønsker å benytte oss av midtsetene for å kunne fly lønnsomt og avventer nye anbefalinger fra myndighetene, sa Christer Baardsen, presseansvarlig i Norwegian, til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer