Fortsatt rødt for Braathens

Årets første ni måneder gir Braathens et positivt resultat på 243 millioner kroner. Men det er salg av fly og eiendommer som trekker sluttsummen over streken.

Braathens hadde et underskudd i tredje kvartal på 143 millioner kroner etter skatt. Dette er, til sammenlikning med tredje kvartal i fjor, en forbedring på over 50 millioner. Hittil i år kan selskapet vise til et positivt resultat på 243 millioner, men da er salgsgevinster på 878 millioner kroner inkludert.

- Det er klart at det ikke er noe hyggelig å legge frem driftstall på minussiden. Braathens forbedrer stadig resultatene sett opp mot katastrofeåret 1999, men fortsatt er resultatene for svake når salgsgevinster holdes utenfor, sier administrerende direktør Arne A. Jensen.

Reduksjon i rutetilbudet

Det er tøffe tider for Braathens og Arne A. Jensen. I går la han frem tallene for tredje kvartal.
Det er tøffe tider for Braathens og Arne A. Jensen. I går la han frem tallene for tredje kvartal. Vis mer

Ett av problemene til selskapet har vært høyt kostnadsnivå på kortere ruter. Braathens har allerede varslet nedleggelse og reduksjon av ulønnsomme og korte ruter: Oslo – Haugesund, Torp – Bergen og Torp – Stavanger ble lagt ned i fjor. Fra 2. januar 2001, vil selskapet i tillegg legge ned rutene Oslo – Newcastle, Oslo – Røros, Tromsø – Murmansk, Kristiansund – Molde og Trondheim – Kristiansund. Les mer om det her. Braathens utelukker ikke at ytterligere ruter kan bli rammet.

Flere lengre ruter

Samtidig satses det på lengre ruter. Langflygninger til Spania har vært en ubetinget suksess, og nå kommer selskapet til å utvide tilbudet til middelhavsområdet. Fra 15. februar vil Braathens fly direkte fra Oslo til Barcelona fire ganger i uken. I sommersesongen vil ukentlige avganger øke til seks. 7. april vil Braathens begynne med lørdagsflygninger fra Bergen til Alicante. I tillegg åpner selskapet for tre direkte flygninger mellom Oslo og Longyearbyen fra 1. mars.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi utelukker heller ikke at vi kommer til å se på andre destinasjoner i middelhavsområdet, sier Arne A. Jensen.

Oljepris og dollarkurs skader

I følge Braathens eget resultatforbedringsprogram, IMPROVE 800, er målsetningen å gå i pluss i løpet av 2001. Rekordhøye drivstoffpriser, en sterk dollar og en nedgang i etterspørselen på innenlandsmarkedet betyr at målsetningen kanskje må korrigeres.

- Beregningene i resultatsforbedringsprogrammet tok ikke høyde for økning i oljeprisen og dollarkursen. Hvis disse holder sitt høye nivå i tiden fremover, anser vi det som svært lite sannsynelig at Braathens går i overskudd i 2001, sier Jensen og stiller seg svært kritisk til forslaget om økte flyavgifter.

- Med de avgiftsendringene som er foreslått i statsbudsjettet tror vi etterspørselen innenlands vil synke ytterligere neste år. Overkapasiteten vil øke, og dette kan umulig være klokt, verken økonomisk etter miljømessig, sier Jensen.

Økt punktlighet

Som et tiltak for å snu den negative trenden, har Braathens klart å forbedre punktligheten på avganger og ankomster. Siden juli har over 95 prosent av flyene, holdt seg innenfor 15 minutters forsinkelse. I praksis betyr det at Braathens er blant Europas mest punktlige flyselskaper.

Braathens ønsker ikke å kommentere ryktet om at selskapet har flere interesserte, potensielle kjøpere.

Billig reise?

Er du på jakt etter en billig reise i siste liten? Ta en titt på vår kontinuerlig oppdaterte restplassoversikt. Hvis du er i tvil om hvor reisen bør gå, kan du sjekke lesernes egne anbefalinger og reisebrev i Din Reiseguide. Her kan du også selv gi karakterer på reisemål hvor du har vært. Om flyene går som de skal finner du ut i vårt nye verktøy, Fly i rute?