Endelig i luften.
Endelig i luften.Vis mer

Forsinket hjem til jul

Det ble nesten julefeiring på flyet for de reisende som kom forsinket hjem fra Thailand.

De skulle komme hjem i god tid før julaften, etter tre ukers opphold i thailandsk vintervarme. Men flyene går ikke alltid som de skal.

Solid forsinkelse

De reisende skulle komme hjem om morgenen den 23. desember etter et opphold på Patong i Thailand. Ikke før de var på plass i bussen fra hotellet, fikk de beskjed om at flyet hjem til Norge var forsinket. De ble kjørt til en restaurant, og ventet der i fire timer før de fikk beskjed om at de skulle overnatte en ekstra natt på hotell. Først 18 og en halv time forsinket var de fremme på Gardermoen, natt til julaften.

Klagerne mener de burde fått informasjon tidligere, slik at de kunne overnattet den ekstra natten på det hotellet de hadde bodd på hele ferien. De var også misfornøyde med at de måtte ta med bagasjen fra bussen og inn på det nye hotellet.

Drøyere enn antatt

Operatøren Ving visste først ikke at forsinkelsen skulle bli så lang. Når det ble klart, sier selskapet at de ikke kunne innkvartere gjestene på det opprinnelige hotellet fordi dette hotellet var i gang med å klargjøre rommene for nye gjester. Selskapet sier ingenting om årsaken til flyforsinkelsen ut over at den var av teknisk art. Ving fremhever at bagasjen ikke kunne ligge i bussen fordi den kunne bli stjålet.

Selskapet valgte å gi 300 kroner i prisavslag per person. De reisende var ikke fornøyde med det.

Flyforsinkelser er vanlig

Reisende må regne med å oppleve flyforsinkelser fra tid til annen. Ved forsinkelser som forkorter oppholdet på reisemålet med mer enn 12 timer foreligger det en mangel ved pakkereisen. Dette gjelder reiser med varighet over åtte døgn, som reisen i dette tilfellet. Tilsvarende er det også mangelfullt når hjemreisen blir forsinket med mer enn 12 timer. Om forsinkelsen skyldes tiltak fra luftfartsmyndighetene, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre lignende forhold som arrangøren eller transportøren ikke kan ha innvirkning på, dobles denne fristen.

I dette tilfellet kommer det frem at forsinkelsen skyldtes tekniske problemer, men det er ikke klart om transportøren kan lastes. Derfor velger nemnda å legge til grunn at denne forsinkelsen er en mangel. De reisende får 200 kroner mer, totalt 500 kroner hver i prisavslag. Klagen i forbindelse med hotellflyttingen og bagasjehåndteringen gir ikke grunnlag for prisavslag.

Misfornøyd?

Svarte ikke ferieturen til forventningene? Det er mulig å få kompensasjon for forhold som bidrar til å ødelegge dyrebare feriedager. Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, behandler hvert år rundt 300 saker fra charterturister. Hvordan du går frem for å klage, kan du lese om i denne artikkelen.

DinSide Reise har tidligere skrevet om enkeltsaker hentet fra Reklamasjonsnemndas klagebunke:


Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.