Norwegian

- Forsikringen dekker ikke konkurs

Frykt for Norwegian-konkurs gir økt pågang hos forsikringsselskapene - men reiseforsikringen dekker ikke konkurs.

SKUFFENDE: Norwegian-direktør Jacob Shram møtte pressen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mandag morgen ble det klart at Norwegian ikke får noe ekstra støtte av staten, utover støtteordningene til bransjen som helhet - og utover uka har det blitt enda klarere at Norwegian er et selskap i dyp krise.

Dinside har tidligere skrevet om hva som kan skje dersom du har billetter med Norwegian og de skulle gå konkurs:

Nå melder forsikringsselskapene at kunder er urolige - og at de lurer på om reiseforsikringen dekker tap ved eventuell konkurs.

- Reiseforsikringen dekker ikke konkurs

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If, sier at de opplever en økende pågang fra kunder som lurer på hva forsikringen erstatter ved en eventuell konkurs.

- En reiseforsikring dekker en rekke akutte hendelser som følge av sykdom, skader og ulykker, men den dekker ikke konkurser, sier Handeland.

Han understreker at dette gjelder uavhengig av hvilke fly- eller reiseselskaper som måtte bli berørt av pandemien. Heller ikke vouchers eller cashpoints dekkes av reiseforsikringen ved en konkurs.

Også Gjensidige bekrefter at de har fått flere henvendelser knyttet til Norwegian og hva som skjer ved en eventuell konkurs - og de understreker det samme som If:

- En reiseforsikring dekker ikke noe som kan knyttes til en konkurs, sier Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige, til Dinside.

- Vær varsomme

– Slik situasjonen er nå råder vi folk til å være varsomme med å bestille billetter fra flyselskaper og andre aktører i reisebransjen som står i fare for å gå konkurs, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Flere reiseselskaper har vært og er i hardt vær som følge av pandemien, men etter at redningspakkene fra staten kom på plass, fortsatte likevel mange nordmenn å bestille feriereiser til utlandet.

– Vi ønsker selvfølgelig ikke å se at noen går konkurs. Det er likevel veldig viktig for oss å fortelle kundene hva som kan skje hvis de bestiller feriereiser nå. Én ting er smittesituasjonen og hva forsikringen dekker, men vi vil også gjøre kundene oppmerksomme på at de kan falle mellom to stoler og ikke får refundert billettene sine, hverken fra reiseoperatøren eller oss, sier Nielsen.

Innenlandsreiser og avbestillinger

Dinside har tidligere skrevet om hva forsikringsselskapene eventuelt dekker dersom du for eksempel har en billett for å reise innenlands men ikke kan eller vil reise.

Der kan du lese hva de ulike forsikringsselskapene sier. Men av de Dinside har snakket med, er det kun ett selskap som sier de dekker avbestillinger innenlands.

De øvrige selskapene viser til de generelle reglene for hva reiseforsikringen dekker - som er avbestilling av reiser til land eller områder det er utstedt reiseråd for, og det er ikke innenlands i Norge.

REISERÅD: Skal du reise til et rødt land, må du huske på dette. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

- Når det foreligger et offisielt reiseråd for et land eller område i utlandet, dekker vi avbestillingskostnader fordi reiseforsikringen ikke er gyldig hvis du trosser reiserådet og drar. Slik er det ikke med innenlandsreiser. Her hjemme i Norge gjelder forsikringen som normalt fra det øyeblikket du forlater din egen hjemmeadresse. Avbestillinger av innenlandsreiser som følge av smittevernshensyn eller frykt erstattes ikke, sier Handeland.

- Skulle du derimot bli akutt syk eller skadet før avreise og dette bekreftes med en legeattest, dekker forsikringen naturligvis avbestilling som normalt, også innenlands, sier han.

Viser til reiseselskapene

Ifølge EU-direktivet er det flyselskapene eller andre reiseoperatører som skal refundere kundenes billetter hvis selskapene selv kansellerer reisen, og selvfølgelig også når kunden avbestiller en reise hvor de har kjøpt billetter med full fleksibilitet.

Norske myndigheter ønsker ikke at nordmenn skal dra på reiser som ikke er strengt nødvendige.

– Vårt tydeligste råd til kundene er at de må forholde seg til flyselskapet eller reiseoperatøren selv om en eventuell refusjon kan ta lang tid, sier Nielsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer