Luftfartsselskaper med driftsforbud i EU

Forbudte flyselskap: - Du må ta regninga

Selv om flyselskapene er forbudt innenfor Europa, kan du havne på slike fly i andre verdensdeler. Det kan bli en dyr lærepenge.

FLYVETT: Mange flyselskap får ikke operere i europeisk luftrom fordi de er vurdert som usikre. Ariana Afghan Airlines er et av dem. Dersom du booker billetter med et slikt selskap fra en flyplass utenfor Europa, får du ikke dekket kostnader ved avbestilling. Foto: Oleg Popov/Reuters/NTB Scanpix
FLYVETT: Mange flyselskap får ikke operere i europeisk luftrom fordi de er vurdert som usikre. Ariana Afghan Airlines er et av dem. Dersom du booker billetter med et slikt selskap fra en flyplass utenfor Europa, får du ikke dekket kostnader ved avbestilling. Foto: Oleg Popov/Reuters/NTB Scanpix Vis mer

Det er ikke alle flyselskap i verden som oppfyller europeiske krav til luftfartssikkerhet, og slike selskap har ikke lov til å fly i europeisk luftrom, ifølge Luftfartstilsynet.

- Grunnene til at et flyselskap havner på listen er ulike, men det er snakk om alvorlige funn etter inspeksjoner gjort av europeiske land. Det kan være teknisk, flyfaglig utdanning, operative rutiner, systemfeil, myndighetsrelatert og annet, sier juridisk direktør Nina Vindvik i tilsynet til Dinside.no.

Likevel kan du havne på et slikt forbudt flyselskap hvis du reiser videre fra en flyplass utenfor Europa, hvis du ikke er nøye med å sjekke opp flyselskapet før du bestiller billettene.

Sjekk lista

Europa har oppnådd et svært høyt sikkerhetsnivå med sine standarder for luftfartssikkerhet. Både EU og landene i EU og EØS samarbeider med sikkerhetsmyndigheter verden over for å heve sikkerhetsstandardene i luftfarten, slik at reisende skal føle seg trygge.

For å gjøre det lett å holde styr på hvilke flyselskap som er til å stole på, publiserer EU-kommisjonen jevnlig en sikkerhetsliste over flyselskaper med driftsforbud i EU.

Er et flyselskap på lista, betyr det som hovedregel at selskapet eller landet ikke kan dokumentere et tilfredsstillende sikkerhetsnivå som minst er på høyde med det europeiske.

Du finner listen på EU-kommisjonens nettside.

- Dyr lærdom

Forbrukerrådet er godt kjent med denne listen, men registrerer nesten aldri henvendelser på disse selskapene fra norske forbrukere. De påpeker at når du reiser utenfor EU, er det de lokale reglene som gjelder, og mange internasjonale flyselskaper uten tilknytning til Europa er underlagt Montrealkonvensjonen, som gir enkelte fellesrettigheter verden over.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Vis mer

Det er viktig å gjøre grundig forundersøkelser når du skal fly med et helt ukjent flyselskap i andre deler av verden. Litt ekstra undersøkelse er nemlig en billig forsikring mot å fly med selskap som ikke tar nok hensyn til sikkerheten, ifølge juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.

- Har du bestilt en reise med et av selskapene på listen, og du ikke ønsker å reise med dem likevel, må du dekke kostnadene selv. Mange av landene som har mange underkjente flyselskap, har veldig begrensede forbrukerrettigheter, sier Iversen til Dinside.no.

Forbrukeren må altså i de tilfellene skrive utgiftene på kontoen for dyr lærdom, understreker han.

Et flyselskap som står på listen kan fint fly andre steder i verden, selv om de ikke kan fly i Europa, og derfor kan det bli vanskelig å få pengene tilbake så lenge selskapet leverer det du har kjøpt, ifølge Vindvik i Luftfartstilsynet. Dermed er det lurt å sette seg inn i det før du bestiller reisen, og styre unna selskapene som anses til å være mindre sikre.