FLYFORSINKELSER: Den nye pakkereiseloven gjennomfører EU-direktivets bestemmelser fra 2015, som blant annet omfatter at hvis du kjøper pakkereise og flyet blir forsinket, er det fra flyselskapet du krever erstatning, ikke fra reisebyrået som har vært praksis hittil. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
FLYFORSINKELSER: Den nye pakkereiseloven gjennomfører EU-direktivets bestemmelser fra 2015, som blant annet omfatter at hvis du kjøper pakkereise og flyet blir forsinket, er det fra flyselskapet du krever erstatning, ikke fra reisebyrået som har vært praksis hittil. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Ny pakkereiselov

Forbrukertilsynet frykter dårligere forbrukervern på pakkereiser

Barne- og likestillingsdepartementet, derimot, mener at den nye loven gir bedre rettigheter til de reisende.

Fra 1. juli trer en ny pakkereiselov i kraft. Dermed blir EU-direktivet om pakkereiser av 2015 gjennomført, og dette sikrer like regler i Europa, samt legger til rette for økt handel over landegrensene, ifølge regjeringen.

Men, det er uenighet om hvorvidt den nye loven gir bedre eller svekkede rettigheter for forbrukerne. Forbrukertilsynet mener at vernet av pakkereisende blir svekket på to områder: Gjennom erstatningsreglene ved flyforsinkelser og reisegarantien for transportdelen av pakkereisen.

– Lovendingene forringer hele pakkereisekonseptet

Dersom flyet blir forsinket, er det til flyselskapet du skal klage, ifølge de nye lovbestemmelsene. Tidligere skulle klagene rettes mot reisearrangøren. Dette forringer hele pakkereisekonseptet, nemlig at du skal forholde deg til én part under hele reisen, mener avdelingsdirektør Jo Gjedrem.

I tillegg er det slik at charterflyavgangene ikke alltid blir fylt opp, og da selger pakkereiseselskapet disse flysetene til folk som kun trenger flyturen.

Slik pakkereiseloven er i dag, har reisearrangøren plikt til å stille reisegaranti for dem som bare kjøper flybillett, slik at kunden er sikret dersom flyselskapet går konkurs, men dette vil regjeringen ta bort i den nye loven.

– Dette vil føre til at 100.000 norske reisende hvert år mister retten til konkursdekning og hjemtransport, sier Gjedrem.

Flere reiser blir pakkereiser

Tom Erling Skaug i Barne- og likestillingsdepartementet, på sin side, mener ny lov om pakkereiser gir forbrukerne høyere forbrukervern samlet sett sammenliknet med i dag. Én av fordelene med den nye pakkereiseloven er at flere reiser anses som pakkereiser, ifølge ham. For eksempel vil leie av bil og kjøp av konsertbilletter kunne anses som en pakkereise.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det vil si at flere forbrukere vil nyte godt av rettighetene i pakkereiseloven, sier statssekretær Skaug.

Videre gir loven utvidet opplysningsplikt overfor forbrukerne, både standardopplysninger og opplysninger knyttet til den enkelte pakkereise, og kostnader som arrangøren ikke har opplyst om, trenger forbrukeren ikke betale.

– Fjerningen av reisegaranti er mindre fordelaktig

Men, hvilke deler av pakkereiseloven er mindre fordelaktige for forbrukerne?

Skaug svarer at særordningen med reisegaranti når du kun kjøper flybillett av en charteroperatør fjernes, som vil være mindre fordelaktig for forbrukere som opplever at pakkereisearrangøren går konkurs.

Reisegarantien for transportdelen av pakkereisen, var myntet på dem som reiste med chartrede fly hvor de øvrige reisende på samme fly hadde kjøpt hele pakkereisen. Men, i dag er det ikke krav om reisegaranti for flyselskaper som selger flybilletter.

– Garantien fjernes for å sikre like konkurransevilkår for charteroperatører og flyselskaper. Dersom charterselskap kun selger flybilletter, må de likevel stille reisegaranti, utdyper statssekretæren.

Forbruker Europa: Bedre å klage på fly til reisearrangør

Ifølge Skaug gir pakkereisedirektivet ikke mulighet til å videreføre de særnorske reglene om at klager til flyselskapet skal rettes til reisearrangøren, men han sier at arrangøren likevel vil være ansvarlig for tap de reisende lider ved mangler og forsinkelser.

– Flesteparten av pakkereisene i Norge selges av de store turoperatørene Tui, Apollo og Ving, som flys med operatørenes egne flyselskap. Da vil altså arrangør og transportør være den samme, og de nye erstatningsreglene vil ikke bety noen endring for forbrukerne, sier han.

Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, mener at det er bedre slik pakkereiseloven er i dag, at klager på flyreisen rettes til reisearrangøren i stedet for flyselskapet. Han er altså enig med Forbrukertilsynet.

– Dette er en meget praktisk ordning for passasjerene, slik at de kan forholde seg til reisearrangøren for alle krav etter pakkereiseavtalen. Mange passasjerer opplever det problematisk å få kompensasjon fra flyselskapene selv om de har krav på det, sier Wiik.