Familien mistet flyet fra Mallorca. (Personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre.)
Familien mistet flyet fra Mallorca. (Personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre.)Vis mer

For sent til flyet

Sydenturistene kom seg ikke med flyet hjem. Er det deres egen skyld?

Å komme for sent til flyet. Den store skrekken for de fleste reisende. Spesielt i tilknytning til charteravganger som går på de mest ugudelige tidspunkt. Men hvem har ansvaret for at du skal komme deg med flyet? To familier på tur til Mallorca med Ving opplevde marerittet.

Syke barn

To familier på tur, til sammen ti mennesker. Mange å passe på, men også mange til å følge med at man får med seg den informasjonen man bør. Familiene skulle hjem fra Mallorca, etter to ukers opphold i august i fjor. De tok reiseselskapets busser til flyplassen som normalt, og var der i god tid før flyavgangen. På grunn av syke barn satte familiene seg i nærheten av toalettene, utenfor passkontrollen. De sjekket informasjonstavlene med jevne mellomrom, og mener at det kom opplysninger om at flyet var forsinket. Vel fremme ved gaten oppdager de at flyet har forlatt flyplassen. Uten familiene, og før det klokkeslettet de mener å ha sett på tavlene ute ved toalettene. De to familiene måtte selv betale hjemreisen sin, og krever utgiftene refundert av reiseselskapet.

Ble ropt opp

Flyselskapet Spanair hevder at det ikke ble gjort endringer i opplysningene på monitorene. De opplyser også at de ti manglende passasjerene ble ropt opp flere ganger etter innsjekkingen. Kapteinen valgte til sist å reise for ikke å miste slottid. Siden familiene oppholdt seg utenfor passkontrollen, kan man anta at de ikke hørte oppropene. Alle de andre passasjerene kom seg med flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eget ansvar

Ving mener at det er den reisendes ansvar å holde seg orientert om flyavgang og fremmøte i gaten. 164 andre passasjerer kom med flyet uten problemer. Flyselskapet hevder at ingen endringer ble gjort på skjermene, og at passasjerene ble ropt opp flere ganger. At oppropene kun gikk ut i avgangshallen må være greit, siden selskapene måtte regne med at de reisende befant seg der, og ikke i publikumshallene. Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser (RN) mener at disse opplysningene tyder på at verken Ving eller Spanair kan lastes for det som skjedde. Med andre ord: Klagerne får ikke penger tilbake, og må selv dekke kostnadene de hadde ved transporten hjem.

Varmen lokker?

DinSide kan ikke hjelpe deg å rekke flyet. Men vi kan i det minste vise deg om flyet ditt er i rute. Vel og merke innenlands i Norge. Frister det med en tur til hete strøk kan du finne restplasser fra charteroperatørene i vår oppdaterte oversikt. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.