Føler seg lurt av turoperatøren

Turistene ville bo på sitt favoritthotell, men fikk beskjed om at det var fullt. Det viste seg at de fikk feil informasjon fra reiseselskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange sydenreisende finner frem til hoteller de gjerne besøker igjen og igjen. I dette tilfellet ville turistene bo på Hotell Raga i Tyrkia. Det var imidlertid fullt i følge reiseselskapet.

Illustrasjonsfoto:

- Favoritthotellet er fullt, sa reiseselskapet.
- Nei, her er det rom, sa hotellet.  Foto: Karoline
Illustrasjonsfoto:

- Favoritthotellet er fullt, sa reiseselskapet.
- Nei, her er det rom, sa hotellet. Foto: Karoline Vis mer

Skroll ned for mer.


Turistene fikk stå på venteliste til hotellet, og trengte kun betale mellomlegg mellom dette og det bestilte hotellet i tilfelle noe ble ledig. De ringte turoperatøren flere ganger før avreise bare for å få beskjed om at det fortsatt ikke var ledige rom på ønskehotellet. Vel fremme tok de kontakt med Hotell Raga, og fikk vite at 13 av den norske turoperatørens 20 leiligheter faktisk stod tomme. Turistene ba om å få bytte hotell, men måtte nå betale et vesentlig større mellomlegg enn ventet. De føler seg lurt, og vil ha prisavslag.

Selskapet er ikke enig

Turoperatøren Ving Norge AS er ikke enig med klagernes fremstilling av saken. De sier at selv om hotellet hadde ledige rom, var dette ikke de rommene selskapet hadde avtale om å bruke. Selskapet sier videre at klagernes opprinnelige hotell var forhåndsbetalt, og at klagerne måtte dekke dette i tillegg til utgiftene for rom på Raga.

Nemnda kommenterer

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har behandlet saken, og sier i sin uttalelse at de finner det usannsynlig at det skulle være ledige rom uten at selskapet opplyste dette til kunden. De legger til grunn at klagerne ble satt på venteliste, og at de fikk beskjed om at eventuell flytting ville koste et mindre beløp. Dette er Ving bundet av uansett om det skulle føre til tap for dem, gitt at det er ledige rom. Nemnda mener imidlertid at det er mer sannsynlig at klagerne har fått feil opplysninger på hotellet, enn at Ving har fått feil opplysninger om rommene via sitt datasystem. Derfor får klagerne ikke medhold, og det blir ingen erstatning.

Flere klagesaker

DinSide Reise omtaler jevnlig kjennelser fra reklamasjonsnemndene for pakkereiser og rutefly.

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.

  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst


    Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.