Forbrukertilsynet:

- Flyreisetilbydere bryter markedsføringsloven

Forbrukertilsynet har sendt ut brev til tre norske og ett svensk selskap som tilbyr flyreiser, da de mener tilbyderne bryter markedsføringsloven.

FLYPRIS: En gjennomgang av søkemotoren for flyreiser på Finn.no viste at totalprisen til elleve av tilbyderne i søkeresultatene hadde en medregnet rabatt og at totalprisen til ytterligere to var uten kortavgift, som Forbrukertilsynet mener er utydelig og villedende markedsføring. Foto: imageBROKER/REX/NTB Scanpix.
FLYPRIS: En gjennomgang av søkemotoren for flyreiser på Finn.no viste at totalprisen til elleve av tilbyderne i søkeresultatene hadde en medregnet rabatt og at totalprisen til ytterligere to var uten kortavgift, som Forbrukertilsynet mener er utydelig og villedende markedsføring. Foto: imageBROKER/REX/NTB Scanpix.Vis mer

Forbrukertilsynet har i det siste mottatt flere klager på ulike tilbyderes markedsføring av prisen på flyreiser.

Etter ytterligere undersøkelser ble det funnet at flere norske og utenlandske tilbydere opererte med en prismarkedsføring på flyreiser som brøt med markedsføringsloven.

To av dem opererte med en praksis der prisen som ble oppgitt i søkeresultatene og videre utover i bestillingsprosessen utelot kortavgift, og forutsatte dermed betaling med for eksempel Bank Axess eller Ticketkort.

Felles for alle tilbyderne er en høyere totalpris ved betaling med vanlige betalingsinstrumenter som Visa eller MasterCard.

– Ikke tydelig

– Totalprisen som oppgis må være den totalprisen som er aktuell for de fleste forbrukerne og ikke bare et fåtall. Dersom man ønsker å markedsføre en rabatt som forutsetter en bestemt betalingsløsning, må dette gjøres på en klar, tydelig og atskilt måte, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

På bakgrunn av klagene og funnene som ble gjort, foretok tilsynet også en gjennomgang av søkemotoren for flyreiser på Finn.no. Resultatet viste at totalprisen til elleve av tilbyderne i søkeresultatene hadde en medregnet rabatt og at totalprisen til ytterligere to var uten kortavgift.

– Vi så at ved betaling med Visa debit eller MasterCard debit at totalprisen økte med alt fra 1,5 prosent til 19,6 prosent sammenlignet med prisen som først ble angitt i søkeresultatene, sier Gjedrem.

«Nå forventer Forbrukertilsynet at Finn.no iverksetter nødvendige tiltak som sikrer at tilbyderne oppgir riktig og fullstendig totalpris på reisene annonsert på egne sider», står det i en pressemelding.

Finn.no jobber med saken

Kristine Eia Kirkholm i Finn.no understreker at de allerede før de fikk henvendelsen fra Forbrukertilsynet, har hatt praksis med å følge opp samarbeidspartnerne sine angående brukervilkår, deriblant betalingsløsninger.

- Vi fortsetter vår tette dialog med våre leverandører på våre brukervilkår, der det står at man må tilby minst en betalingstjeneste som er fri for gebyr, og at dette må være et allment tilgjengelig kort, sier Kirkholm til Dinside.no.

Over sommeren vil Finn se på den tekniske løsningen sin, slik at de kan gjøre det enda enklere for forbrukere å filtrere på totalpris. Samtidig har de også startet et arbeid med å se på brukervilkårene sine overfor samarbeidspartnere, for å se hvordan de kan gjøre endringer for å bedre tjenesten for både brukere og kunder.

Finn ønsker å bistå Forbrukertilsynet i arbeidet knyttet til ulovlig markedsføringspraksis, og de ønsker å legge til rette for at markedsføringsloven følges, slik at prisene i flysøket deres speiler den faktiske prisen som forbruker skal betale for reisen.

- Det er imidlertid viktig å understreke at vi ikke klarer å løse denne utfordringen alene. Det er viktig at hele reiselivsbransjen går sammen om å gjøre det lettere for forbrukere å orientere seg, sier Kirkholm.

Sender brev

I tillegg til Finn.no har Kilroy.no, Airngo.no, Ticket.no, Reisefeber.no og Sembo.no fått brev der de bes om at de oppgir totalprisen med kortavgift og uten medregnet rabatt, slik at den totalprisen som er aktuell for de fleste forbrukerne kommer tydelig fram i alle sammenhenger hvor det gis prisopplysninger.

De aktuelle tilbyderne fikk frist fram til 20. juni med å endre sin markedsføring.