Noen må betale mye mer i flyavgifter:

Flypassasjeravgiften endres fra 1. april

Det blir billigere å reise i Europa, men en god del dyrere å fly lenger vekk når regjeringen fra 1. april endrer satsene i flypassasjeravgiften.

FLYPASSASJERAVGIFTEN ENDRES: Reisende på kortere distanser «belønnes» med lavere avgift - mens reisende på langdistanse straffes med mye høyere flypassasjeravgifter; Fra 1. april må de må betale mer enn dobbelt så høy avgift som i dag. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
FLYPASSASJERAVGIFTEN ENDRES: Reisende på kortere distanser «belønnes» med lavere avgift - mens reisende på langdistanse straffes med mye høyere flypassasjeravgifter; Fra 1. april må de må betale mer enn dobbelt så høy avgift som i dag. Foto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Regjeringspartiene har lenge signalisert at de har ønsket å gjøre noe med flypassasjeravgiften. Da statsbudsjettet for 2019 ble lagt fram i fjor, ble det også varslet at avgiften skulle endres fra å ha én sats på 84 kroner for alle flygninger, til to satser.

Bakgrunnen var at man ønsket en mer miljøvennlig skattlegging:

- På bakgrunn av Regjeringens forslag har Stortinget vedtatt at flypassasjeravgiften skal legges om i miljøvennlig retning. Avgiften skal differensieres etter avstand slik at flyreiser ut av Europa får en høyere sats enn andre flyreiser. Differensiereringen kan ha en miljøeffekt ved at den reduserer etterspørselen etter langdistansereiser, skrev Regjeringen da forslaget skulle sendes på høring.

To satser: 75 kroner og 200 kroner

Og nå har Finansdepartementet vedtatt omleggingen:

Fra 1. april vil de nye satsene for avgiften derfor bli endret til 75 kroner for alle reiser med sluttdestinasjon i Europa, mens den for alle andre reiser vil bli økt til 200 kroner.

Finansdepartementet har i dag fastsatt forskrift med nærmere bestemmelser om avgiften. Som foreslått i statsbudsjettet 2018-19 gjelder omleggingen alle flyginger fra og med 1. april.

Finansdepartement melder også at de har vært i dialog med EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om omleggingen av avgiften - og at ESA har ingen innvendinger til avgiftsomleggingen.

Følgende land får redusert sats på 75 kroner per passasjer:

  • Albania
  • Moldova
  • Andorra
  • Monaco
  • Belgia
  • Montenegro
  • Bosnia-Hercegovina
  • Nederland
  • Bulgaria
  • Norge
  • Danmark, med unntak av Grønland
  • Polen
  • Estland
  • Portugal
  • Finland
  • Romania
  • Frankrike, med unntak av oversjøiske departementer, territorier og samfunn
  • Russland vest for Uralfjellene
  • Hellas
  • San Marino
  • Hviterussland
  • Serbia
  • Irland
  • Slovakia
  • Island
  • Slovenia
  • Italia
  • Spania
  • Kosovo
  • Storbritannia
  • Kroatia
  • Sveits
  • Kypros
  • Sverige
  • Latvia
  • Tsjekkia
  • Liechtenstein
  • Tyskland
  • Litauen
  • Ukraina
  • Luxemburg
  • Ungarn
  • Makedonia
  • Vatikanstaten
  • Malta
  • Østerrike
  • Moldova

Hva med Tyrkia?

Den årvåkne leser vil se at Tyrkia (som jo er delvis i Europa) ikke er på listen. Dette begrunnes ifølge Finansdepartementet med hovedstadens plassering og avstanden fra Norge (ifølge Statsbudsjettet 2019).

«Regjeringens forslag er å legge om flypassasjeravgiften slik at den får to satser avhengig av avstand. Konkret foreslås en lav sats for flyginger med sluttdestinasjon i Europa, mens andre flyginger får høy sats. (...)

Det tas utgangspunkt i at den lave satsen skal gjelde for flyginger til destinasjonsland som har sin hovedstad nærmere enn 2.500 km fra Oslo.

Dette betyr blant annet at flyginger fra Norge til Tyrkia får høy sats siden Ankara ligger mer enn 2.500 kilometer fra Oslo.

Flyginger til alle EØS-land vil omfattes av lav sats. På grunn av landets størrelse legges det opp til at kun flyginger til Russland vest for Uralfjellene får lav sats. For områder som ligger langt fra Europa geografisk sett, men som likevel anses som del av en EU, legger departementet opp til en todeling begrunnet i den geografiske tilknytningen til Europa. Flyginger til Kanariøyene, Madeira og Azorene får lav sats, mens flyginger til Réunion, Guadeloupe, Martinique, Fransk Guyana, Mayotte og Saint Martin får høy sats.»

Disse slipper å betale

I dag er det slik at noen er fritatt for å betale flypassasjeravgiften - og dett videreføres også med de nye avgiftene fra 1. april.

Disse er fritatt for avgift på flyging:

  1. Luftbefordrerens ansatte på tjenestereise
  2. Barn under to år
  3. Transitt- og transferpassasjerer
  4. NATOs styrker eller personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred.