Flykrøll fra Kanari

De trodde bussen til flyplassen gikk klokken ett - men den gikk før elleve.

Ferien på Lanzarote i april i fjor gikk som den skulle, helt frem til hjemreisen.

Oppslagtavlene

Rekker du ikke hjemreisen, er det som regel ditt eget ansvar, og du må betale utgiftene selv.
Rekker du ikke hjemreisen, er det som regel ditt eget ansvar, og du må betale utgiftene selv. Vis mer

Ved ankomst til Lanzarote fikk passasjerene beskjed om å følge med på hotellets oppslagstavle. Dette fordi avreisetiden kunne bli forandret i forhold til det som stod oppgitt på billetten.

"På oppslagtavlen stod det at avreise fra hotellet var klokken ett. Klagerne sjekket de siste to dager av oppholdet at denne informasjonene fortsatt sto. Avreisedagen møtte de opp litt før klokken 13, men det kom ingen buss. Klagerne sjekket oppslagtavlen en gang til. Det var nå kommet opp en ny plakat der det sto at bussen gikk klokken 10.40."

Etter de oppdaget dette, tok klagerne kontakt med selskapet, og fikk beskjed om å ta taxi til flyplassen. De rakk imidlertid ikke flyet, men fikk plass på et annet fly som gikk til Göteborg. Flybilletten mellom Göteborg og Gardermoen måtte de imidlertid betale selv, og de krever dette beløpet refundert av reiseselskapet.

De eneste som mistet flyet

Apollo mener å ha fulgt sine prosedyrer i forhold til informasjon, og skriver i sin kommentar at alle de andre passasjerene fikk med seg endret avreisetid:

"Dersom man kommer for sent til avreise, er det dessverre ikke mulig å holde igjen flyet. Selv en kortvarig forsinkelse kan resultere i at flyet blir holdt igjen i flere timer på grunn av den tette trafikken på flyplassen."

Vanligvis må gjester som mister flyet, bekoste hjemreisen selv. I dette tilfellet fant imidlertid selskapet plasser på charterfly som gikk til Göteborg, og klagerne slipper med å betale reise videre til Norge.

Eget ansvar

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er klar på at det er den reisendes plikt å holde seg informert om avreisetider, og at de som kommer for sent i utgangspunktet selv må betale transporten. I dette tilfellet står påstand mot påstand om hvorvidt oppslagtavlen ga grunnlag for misforståelser. En samlet vurdering sannsynliggjør at turoperatøren Apollo ikke kan lastes. Klagerne får derfor ikke refundert ekstrautgiftene de ble påført.

Er du misfornøyd?

DinSide Reise har tidligere skrevet om saker som handler om flyproblemer. Her finner du noen av dem:

  • 42 timer på flyplassen

  • For sent til flyet
  • Ble ikke ferien helt som du forventet - husk at du kan klage, dersom du mener reiseselskapet ikke har oppfylt sine forpliktelser.

  • Mer om hvordan du går frem for å klage finner du her.
  • Billig ferie i siste liten?

    Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

    Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.