Flyklagenemnda i lufta

Flyklagenemnda har vært i drift i drøye 11 måneder og har avsagt sine første kjennelser om forsinkede fly, bestillingsrot og sommertid.

Flyklagenemnda i lufta

Flyklagenemnda i lufta

  1. «Teknisk feil» grunn god nok?


Har du krav på refusjon dersom flyet blir forsinket eller dersom du blir forsinket til flyet? Dette er noen av sakene som den ferske Klagenemnda for rutefly har måttet ta stilling til.

- Ettersom dette er et nytt område, har vi vurdert det slik at ingenting er opplagt. Nemnda tar stiling til alle sakene, sier Jon Andreas Lange, jurist i Forbrukerrådet.

Klager som forventet

Siden oppstart 1. januar i år, har nemnda hatt ett møte – og har et nytt møte planlagt ganske snart. Klagemengden som har kommet til nemnda har ifølge Lange vært som antatt:

- Det har vært som forventet. Det går alltid en viss tid før nemnda blir kjent blant folk, men nå begynner det å hjelpe på. Luftfartstilsynet setter også snart i gang en informasjonskampanje, og da vil man kunne se oppslag om nemnda på alle flyplasser, forteller Jon Andreas Lange.

Klagenemnda for rutefly skal behandle klager vedrørende de norske flyselskapene SAS, Braathens og Widerøe – samt reisebyråers tjenester rundt de tre flyselskapene. Du må i tillegg være bosatt i Norge, reisen må være kjøpt i Norge – og du må ha betalt reisen selv. Dette er hva nemnda formidler av informasjon om seg selv. Men hva er det folk klager på?

- Det er mange ting vi får klager på. Foreløpig har vi hatt klager som går på erstatning ved forsinkelser og kanselleringer, krav om tilbakebetaling av flyplassavgift, klage på manglende informasjon om overgang til sommertid med mer. Det mest interessante er kanskje en sak om teknisk svikt; flyselskapet slipper ikke ansvar bare ved å skylde på teknisk svikt, sier Lange i Forbrukerrådet.

Les klagesaken: Flyselskapet kansellerte flyvingen på grunn av «teknisk svikt» og påførte klager store ekstrautgifter. Får hun penger tilbake?

Ønsker utenlandske selskaper og Norwegian med

Foreløpig er det som nevnt kun Braathens, SAS og Widerøe du kan klage på til Klagenemnda for rutefly. Men ifølge Jon Andreas Lange jobbes det med å få Norwegian med i ordningen. Nemnda ønsker også, på litt lengre sikt, å få utenlandske selskaper med.

- Vi vil i løpet av neste år forsøke å få med utenlandske selskaper som flyr på Norge. Vi forsøkte i forfjor, men da var de litt avventende, og i fjor med det som skjedde 11. september passet det ikke veldig godt med et nytt fremstøt. Men vi tror det skal være gode muligheter for å få dem med, sier Lange.

  • Her kan lese hvordan du klager på flyreisen.
  • Klager på flyreiser kan sendes til:
    Klagenemnda for rutefly
    c/o Norsk Reiselivsforum
    Postboks 2924 Solli
    0230 Oslo

    Se hvordan det gikk med en av klagenemndas første klager:

    Les klagesaken: Flyselskapet kansellerte flyvingen på grunn av «teknisk svikt» og påførte klager store ekstrautgifter. Får hun penger tilbake?

    Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler.
  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.