Forsinkelse fly

Flyforsinkelsen ga 12.000 kroner i erstatning

Tips: Blir flyet forsinket, kan du som flypassasjer ha krav på opptil 6.000 kroner per person i erstatning. Her ser du hvordan vi fikk 12.000 kroner i erstatning.

FORSINKET FLY? Avhengig av hvor langt du skal reise og hvor mange timer forsinkelsen er på, kan du ha krav på erstatning. Foto: NTB Scanpix
FORSINKET FLY? Avhengig av hvor langt du skal reise og hvor mange timer forsinkelsen er på, kan du ha krav på erstatning. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at forsinkelser og kanselleringer kan være irriterende når du skal ut og reise. Samtidig er det nok mange som ikke er klar over hvor gode rettigheter man faktisk har som passasjer som reiser i, eller fra Europa:

Dette fikk undertegnede et godt eksempel på da to av husstandens familiemedlemmer skulle reise over Atlanteren, og flyet videre fra Amsterdam 22:25 ble forsinket med åtte og en halv time, etter å ha reist fra Oslo. Dermed bar det rett på hotell betalt av flyselskapet, for å vente på ny avgang klokka 07:00 neste morgen.

Mange ville nok dermed tenkt at man da har fått det man skal - en gratis natt på hotell i påvente av ny flyavgang.

Men nei - og her kommer det viktige budskapet:

Sjekk alltid rettighetene dine - og ta deg jobben med å be om det du har krav på. Hvis ikke kan du i verste fall gå glipp av flere tusen kroner, som flyselskapene faktisk skal betale deg.

Dessverre er det slik at du selv må finne ut, og be om, å få disse pengene. Flyselskapene kaster ikke pengene etter deg uten at du tar tak selv og ber om det du har krav på. Men det er en relativt liten jobb med tanke på hvor mye du faktisk kan få:

I tilfellet til våre to familiemedlemmer, utgjorde dette 600 euro per person i erstatning for forsinkelsen - nærmere bestemt 12.000 kroner totalt.

En ganske grei erstatning for å tilbringe åtte timer på hotell og å komme fram til ankomststedet litt seinere enn planlagt, for en flyreise som tur-retur kostet 16.500 kroner.

Og nei, du trenger ikke å hyre inn et av selskapene som annonserer for at de kan fikse det for deg. Disse tar en provisjon på rundt 30 prosent for jobben, som i vårt tilfelle ville utgjort svimlende 3.600 kroner - for det som er en relativt enkel jobb.

For vår del besto det i å sende referansenummer, hvilken flyging som var forsinket og navn på passasjerene til flyselskapet, og be om refusjon. I løpet av ei uke hadde de behandlet saken, og overført pengene.

Hvor mye du kan ha krav på, avhenger av hvor mange kilometer reisevei det er snakk om, og hvor mange timer forsinkelsen er på. En enkel måte å sjekke dette på er ved hjelp av Forbrukerrådets flyrettighets-kalkulator. Les også om reglene på Forbruker Europas nettsider. Dessverre vil det også være tilfeller der du ikke har krav på erstatning, som når forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som værforhold og liknene, såkalt force majeure.

Får du nei fra flyselskapet, eller de ikke svarer, kan du klage til Transportklagenemnda.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer