Hvem betaler hvis du blir værende her og du mister ditt neste fly?
Hvem betaler hvis du blir værende her og du mister ditt neste fly?Vis mer

Flyet forsinket og du mister det neste

Hva gjør du om flyet ditt er forsinket slik at du ikke rekker neste fly?

Mange kjøper hele flypakker med utgangspunkt i store flyplasser som Heathrow og Kastrup. For å komme deg til start betyr det at du også må ta fly til den flyplassen. Hva skjer da om dette flyet er forsinket? Her er brevet som vi fikk fra vår leser:

Hva hvis vi ikke rekker neste fly?

Vi er et par som har bestilt jorda-rundt-billetter fra London Heathrow 7. desember med et engelsk reisebyrå. Derfor må vi komme oss til London på egen hånd.

Vår bekymring er at tidligste fly med SAS fra Gardermoen til Heathrow den dagen gjør at vi i utgangspunktet kun har 3 timer på Heathrow før vi skal starte den egentlige reisen. Vi vet jo at værforholdene på Gardermoen i desember kan være ganske "lumske" og i verste fall føre til at vi ikke rekker flyet videre fra Heathrow senere samme dag.

Hvem vil i så fall ha ansvaret for at vi kommer videre med neste fly fra London, og erstatte økonomiske tap vi eventuelt måtte få...? Får vi i det hele tatt plass på neste fly? Eller er det slik at flybilletten gjelder kun den avgangen den er ment for...?

Håper på svar fra dere

Forsinkelse på grunn av været må du stå for!

Vi tok kontakt med SAS på Gardermoen for å legge frem den hypotetiske saken. Reglene er egentlig greie i følge Trine Løberg som er Informasjonskonsulent ved OSL (Oslo Lufthavn Gardermoen):

- Reglene tilsier at hvis det er været som er hovedårsaken til at man ikke kommer seg av gårde, så er det ikke flyselskapets ansvar å stå for kundens utlegg som måtte komme som en følge av dette. Dette går under forhold som ikke flyselskapet råder over.

Hvis ikke kabinpersonalet stiller har du en god sak!

-Dersom det er SAS som har gjort en feil eller kan skyldes for at flyet ikke kom av gårde til rett tid, kan vi yte økonomisk kompensasjon. Hvis vi for eksempel ikke klarer å stille med kabinpersonale eller lignende er det helt klart vår feil. Da vil vi dekke de merkostnader du har for å komme deg videre!

Prøver bestandig å hjelpe

Løberg poengterer videre at de gjør sitt ytterste for å hjelpe kundene hvis de kommer opp i trøbbel helt uavhengig av hvem sin feil det er. I vår lesers situasjon kommer det litt an på hvilke flyselskaper han skal benytte videre på reisen ut i fra Heathrow. Hvis det er et av selskapene som SAS samarbeider med gjennom Star Alliance, har bookingkonsulentene til SAS på Gardermoen mulighet til å gå inn i systemet til det selskapet du skal videre med slik at de kan booke deg om til neste flyvning ut i fra Heathrow. Men hvem som må stå for merkostnaden, kommer altså helt an på hvordan forsinkelsen har oppstått.

Beregn bestandig god tid!

Reiseekspertens råd er klart: Beregn bestandig god tid. Tre timer er akkurat grensen for det du bør ha som buffer. Ettersom trafikken tetner mer og mer til i lufta vil nok dessverre forsinkelser bli en vanesak de kommende årene.

Vi har tidligere skrevet en artikkel om rettigheter ved flyforsinkelse. Den kan du lese 6708 TARGET="_top"> her!

Tar du likevel sjansen på å reise, kan du sjekke de siste restplassene her.