Flight: Cancelled

Kansellert. Et fryktet og forhatt ord på ti bokstaver. Hva gjør du hvis ulykken er ute? Hvilke rettigheter har du om flyet ditt blir kansellert?

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Per i dag finnes det ingen lovregler som spesielt garanterer passasjerenes rettigheter ved kansellerte flyreiser, sier Tor Simonnæs, juridisk rådgiver i Luftfartstilsynet.

- Har selskapet ikke tatt spesielle forbehold i sine transportvilkår kan det kreves erstatning i henhold til generell avtalerett dersom passasjeren lider et økonomisk tap. Fører kanselleringen til at formålet med reisen blir meningsløs for passasjeren, kan uansett billettprisen kreves refundert.

Å få pengene tilbake er jo alltid greit, men er en først på reisefot er det jo litt bittert å bli stående igjen med skjegget fullt av postkasser i avgangshallen på Torp. Har ikke selskapene plikt til å hjelpe passasjerene med et annet fly?

- Vi vil alltid gjøre vårt beste for å hjelpe våre passasjerer med å booke om reisen til bestemmelsesstedet, alternativt kan passasjeren avbryte reisen og få billetten refundert i henhold til regler sier Trine Løvberg i informasjonsavdelingen i SAS.

Hun legger til at der årsaken til forsinkelsen er situasjoner SAS kan kontrollere, som for eksempel tekniske problemer eller streik innen selskapet, vil de også tilby mat og drikke ved ventetid utover to timer, og eventuelt overnatting om det skulle bli nødvendig.

Ikke alle skjermbilder er like oppløftende.
Ikke alle skjermbilder er like oppløftende. Vis mer


Selskapets erstatningsansvar

I følge Norsk Reiselivsforum har flyselskapet ansvar for dokumenterbart, økonomisk tap som skyldes kanselleringer og forsinkelser over et visst tidsrom dersom selskapet ikke kan bevise at årsaken til forsinkelsen ligger utenfor deres kontroll, såkalt ”force majeur”. Ved uforutsette hendelser derimot, som for eksempel uvær eller krigshandlinger, står ikke flyselskapene til økonomisk ansvar for annet enn prisen av flybilletten.

Men her er det stor forskjell på flyselskapene. De fleste såkalte tradisjonelle flyselskapene vil hjelpe passasjerene med ombooking, alternative reiseruter og eventuelt bevertning eller overnatting når avganger blir kansellert, mens typiske lavprisselskaper fraskriver seg dette ansvaret.

Om det er skuffende og irriterende å bli stående fast på flyplassen når du er på vei et sted, er det ofte enda mer komplisert om du har vært på reise og skal dra hjem.

Alt håp er ikke ute!

Den nye trenden med lavpris-flyselskaper som fraskriver seg ansvar for forsinkelser og kanselleringer i transportvilkårene i har ikke gått upåaktet hen i EU-parlamentet. En egen kommisjon har utarbeidet nye regler, spesielt for såkalt ’Nektet Boarding Kompensasjon’, som ventes å tre i kraft i løpet av 2004.



Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer