Klage på pakkereise:

Fikk oppholdet ødelagt av fyll, nakenbading og seksuell atferd

Familiehotellet var ikke helt som lovet. Dermed får familien tilbake halvparten av det de betalte for pakkereisen.

INGEN FAMILIEHOTELL: Oppholdet på hotellet ble ikke som forventet. I slike tilfeller kan man klage til Pakkereisenemnda. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
INGEN FAMILIEHOTELL: Oppholdet på hotellet ble ikke som forventet. I slike tilfeller kan man klage til Pakkereisenemnda. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Selv om en pakkereise kan selges inn som selve feriedrømmen, er det ikke alltid slik at charterselskapene, eller andre som tilbyr transport og overnatting samlet, holder det de lover i markedsføringen.

I slike tilfeller kan kunden, dersom det slås fast at det er en mangel ved pakkereisen, kreve å få erstatning eller prisavslag.

Dette var tilfellet for den norske familien som reiste til det som var opplyst å være et familiehotell av Ticket. Oppholdet med de to barna på 6 og 7 år ble derimot ikke helt som forventet: De opplevde nakenbading av voksne med seksuell adferd - og fikk ferien ødelagt. Dermed har de klaget til Pakkereisenemnda, som behandler klager på alt fra pakkereiser og flyreiser til kollektivreiser.

Men kan dette kalles en mangel?

Dette kan være en mangel

Pakkereiseloven, som gjelder for pakkereiser og sammensatte reisearrangementer, sier at det foreligger en mangel ved pakkereisen dersom arrangøren yter manglende eller mangelfull levering av reisetjenestene som inngår i en pakkereise.

Ifølge Norsk reiselivsforum, kan dette være eksempelvis støy, mangler ved hotellets fasiliteter, avstand til strand og bysentrum i forhold til informasjon som er gitt før reisen finner sted, samt mangelfull gjennomføring av utflukter eller lignende.

Til Pakkereisenemnda forklarer familien at de kjøpte en pakkereise for tre voksne og to barn på Mallorca, og at hotellet var solgt inn som et familiehotell.

Etter tre døgn, hvor klager sier de aldri har opplevd så mye fyll, bråk og uanstendig oppførsel på et hotell før, fikk de flytte til et mer barnevennlig kompleks med barna på 6 og 7 år.

Dermed krever familien et prisavslag på 50 prosent av reisens pris.

Dette slår nemnda fast

I vedtaket fra nemnda, hvor de har behandlet klagen på denne pakkereisen, skriver de blant annet at opplysninger arrangøren har gitt i kataloger, brosjyrer eller lignende er en del av avtalen med mindre de må antas å være uten betydning for kundens beslutning om kjøp av den aktuelle pakkereise.

Selv om nemnda slår fast at en arrangør, i dette tilfellet Ticket, i utgangspunktet ikke har ansvar for problemgjesters adferd, ble dette hotellet imidlertid anbefalt som et familiehotell.

Slik nemnda ser det er Tickets opplysningsplikt og opplysningsansvar etter pakkereiseloven § 3-3 ikke overholdt i dette tilfellet, hvor det ble solgt en hotellferie på et hotell som etter beskrivelsen passet særdeles dårlig for barnefamilier. Det fremgikk av bestillingen ekteparet skulle feriere med sine mindreårige barnebarn, skriver nemnda i sitt vedtak.

Flertallet i nemnda bestemmer dermed at familien får tilbake 50 prosent av prisen på pakkereisen, nærmere bestemt 22.500 kroner av totalprisen på 45.000 kroner.

Markeds- og administrasjonssjef i Ticket feriereiser, Ellen Wolff Andresen, har følgende kommentar til nemndas vedtak:

- Ticket følger nemdas vedtak, så også i denne saken. Men vi er ikke enig i dommen og premissene for den, sier Wolff Andresen til Dinside.