Fikk ikke bli med flyet

Klagerne måtte overnatte i London - flyet var overbooket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klagerne skulle reise til København fra London en søndag kveld, men fikk ikke bli med flyet. Årsaken var at selskapet hadde overbooket maskinen. Resultatet var store utgifter, og en ekstra natt i London. Neste fly gikk 12 timer senere.

Skroll ned for mer.

Klagerne var på Gatwick, men måtte til Heathrow for å overnatte på hotell. Mellom flyplassene tok de buss, og betalte billetten selv. Forsinkelsen førte også til at de ikke rakk jobben neste dag, og de vil ha erstatnig både for bussbillettene og tapt arbeidsfortjeneste.

Ansvaret hos SAS

Reklamasjonsnemnda for rutefly gir klagerne medhold.
Reklamasjonsnemnda for rutefly gir klagerne medhold. Vis mer


Selskapet som fløy passasjerene var Maersk Air. Men billettene var kjøpt hos SAS, og Maersk flyr såkalt code share, da SAS ikke har egen maskin på denne ruten. SAS sier at passasjerene har fått erstatning etter Maersks regler, og i overensstemmelse med Europakommisjonens regler for overbooking. Klagerne har mottatt 1.200 kroner hver.

Reklamasjonsnemnda for rutefly sier at det kommer frem av billettene at SAS er avtalesluttende fraktfører og dermed ansvarlig for hele reisen. De sier derfor at det er riktig at klager tar saken opp med SAS, og at nemnda kan behandle klagesaken.

Warszawa-konvensjonen

Nemnda sier at Warszawa-konvensjonen slår fast at fraktfører er ansvarlig for skader som følge av forsinkelse. Bestemmelsen gir rett til dekning av økonomiske tap, ikke erstatning for tort og svie. I dette tilfellet har passasjerene allerede fått kompensasjon på grunn av overbooking, som er i overensstemmelse med EUs regler. Men nemnda mener at dette må komme i tillegg til erstatningen som klagerne har rett på etter Warszawa-konvensjonen.

Klagerne får dermed dekket bussbillettene og dokumentert tapt arbeidsfortjeneste.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst

    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.