Fikk feil flytid

Klager hevder hun fikk oppgitt feil avreisetidspunkt og at hun derfor ikke rakk flyet. Hun vil ha refundert reisens pris. Reiseselskapet ser annerledes på det.

<I>Illustrasjonsfoto:</I> Hun kom for seint til flyet og kunne se langt etter reisen og pengene.
Illustrasjonsfoto: Hun kom for seint til flyet og kunne se langt etter reisen og pengene. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver uke tar vi opp klagesaker som kommer inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly. Her havner saker som turoperatøren eller flyselskapet og kunden ikke greier å bli enige om på egen hånd. Rundt 40 prosent av sakene som behandles i reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, får medhold.

  • Klikk her for å finne ut hvordan du klager, og hva du kan klage på.
  • Skroll ned for å se hvordan det gikk med denne misfornøyde kunden.

    Fikk opplyst feil tid

    Klager hadde bestilt en reise til Samos over telefon. Hun hevder hun fikk oppgitt avreisetidspunkt fra Værnes klokken 0705. Da hun ankom flyplassen avreisedagen, oppdaget hun imidlertid at avreise var 0555. Da var klokken 0520, og det var ennå noe tid til flyavgang, men reisebyråets representant greide ikke å hjelpe henne med å komme med flyet.

    Som en nødløsning fikk hun ordnet med en reise fra Oslo til Tyrkia med avreise senere samme dag. Klager krever refundert prisen for Samos-reisen, samt utlegget hun fikk til flybillett Oslo-Værnes da hun måtte kjøpe en annen reise med avreise fra Oslo i stedet.

    Ingen forståelse å hente

    Selv om klager hevder at de var to som hørte på opplysningene som ble opplest fra reiseselskapet da reisen ble bestilt, og at de begge hadde hørt tidspunktet 0705 for avreise, får de ingen forståelse eller medhold verken fra reiseselskapet eller reklamasjonsnemnda.

    Reiseselskapet sier at de ikke har noe fly som går på dette tidspunktet, og at flytidene står på bestillingsinformasjonen som selger fyller ut - og at dette ikke er til å misforstå. De sier videre at representanten på flyplassen forsøkte å få klager med flyet, men uten hell.

    Reklamasjonsnemnda legger til grunn for sin uttalelse at opplysningene på bestillingen ble opplest korrekt fra selgers side, og at reiseselskapets representant på flyplassen gjorde det hun kunne for å avhjelpe den oppståtte situasjonen.

    Klager får ikke medhold, og må derfor se utleggene som tapt.

    Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.
  • Ut å reise?


    Vi har hjelpemidlene som gjør reiseplanleggingen lettere:
  • Billige reiser: Let opp de billigste charterreisene med vår restplassliste. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon, les mer om dette her.
  • Lesernes reisetips og meninger: Les drøye 700 artikler og nesten 10.000 vurderinger av reisemål verden rundt – og skriv inn dine tips og reiseskildringer.
  • Vrien valuta? La valutakalkulatoren gjøre de vriene regnestykkene for deg.
  • Når er skoleferien? Sjekk når barna har ferie, eller hvilke perioder du uten barn bør ligge unna for å unngå pristoppene.