Familien på fire fikk en komplisert reise til Tyrkia på grunn av rot med registreringen av betaling hos Saga. Foto: Dag
Familien på fire fikk en komplisert reise til Tyrkia på grunn av rot med registreringen av betaling hos Saga. Foto: DagVis mer

Fikk 12.000 i prisavslag

Familien fikk ikke bli med til Tyrkia, selv om de hadde betalt reisen. Det kostet reiseselskapet mye penger.

En lenge planlagt ferie gikk nærmest i vasken for en av tre familier som sammen skulle reise til Alanya i Tyrkia i juli 1999. De bestilte reisen allerede i november året før, og betalte depositum på 2.400 kroner. Reisen ble betalt én måned før avreise, og da bør vel alt være i orden?

Nektet adgang

Ved oppmøte på flyplassen avreisedagen, ble klagerne nektet å reise. De fikk beskjed fra Saga Solreiser om at flyreisen for deres vedkommede var avlyst grunnet manglende betaling. Billettene deres ble kansellert allerede åtte dager før avreise, og flyet var nå fullbooket. De to andre familiene dro altså til Tyrkia uten sitt tredje reisefølge.

Reiseselskapet fikk endelig familien av gårde etter fire dagers venting. Da gikk ferden via Gardermoen og Kastrup til Tyrkia. Endelig fremme ble de plassert på et hotell som var bedre enn bestillt, men lå to kilometer fra stedet de øvrige i reisefølget bodde.

Manglende informasjon

Selv om depositumet var mottatt i tide, ble familiens reise kansellert av selskapet. Saga greide nemlig ikke å registrere at familien faktisk hadde betalt regningen for reisen i riktig tid. Banken hadde nemlig ikke sendt KID-nummeret sammen med beløpet - nummeret som er helt nødvendig for at beløpet skal kunne identifiseres til den enkelte kunde. Saga forsøkte å få kontakt med familien i dagene før reisen ble kansellert, uten suksess. Som kompensasjon har familien fått utbetalt 2.000 kroner per person.

Soleklar sak

I denne saken hersker ingen tvil. Familien betalte sin reise på riktig måte. Hva som er årsaken til at reiseselskapet ikke har greid å få informasjon om dette, er i følge Reklamasjonsnemnda saken uvedkommende. Klagerne fikk ødelagt fire feriedager i påvente av løsning, og dermed også fire dager mindre igjen av ferien etter oppholdet i Tyrkia. De fikk en mer slitsom reiserute enn bestilt. De fikk heller ikke opphold sammen med reisefølget, slik planen var.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser slår fast at familien fikk en mangelfull reise. I dette tilfellet mener nemnda at klagerne både har krav på prisavslag og erstatning for ikke-økonomisk skade. De får en samlet erstatning/prisavslag på 12.000 kroner. Det vil si 3.000 kroner per person.

I ettertid har reiseselskapet fått erstattet sine utlegg til ekstra fly og nytt hotell av banken som gjorde feilen.

Mer trøbbel for charterturistene

Denne familien er ikke de eneste som har hatt problemer med flyreisen til eller fra ferielandet:


Sjekk også hvilke rettigheter du har når flyet ditt er forsinket ved reiser med vanlig rutefly.

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.