Ferien strandet med konkurs

Den planlagte langhelgen i Istanbul gikk i vasken med Sabenas konkurs.

Sabenas konkurs satte en stopper for ferien.
Sabenas konkurs satte en stopper for ferien. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I august kjøpte Bjørn-Kåre Molvik og hans kjæreste flybilletter til Istanbul, med det belgiske flyselskapet Sabena. Avreisen var satt til 16. november. Mandag 5. november satte Sabena alle sine fly på bakken, og to dager senere ble flyselskapet erklært konkurs.

Molvik har i tiden etter Sabenas konkurs forsøkt å få klarhet i hvilke rettigheter han har i forhold til å få refundert pengene eller ombooket billettene. Dette har ikke vært enkelt.

Skytteltrafikk mellom forskjellige selskaper

Molvik kjøpte billettene via reiseselskapet Zolong as.

- Jeg fikk e-post forrige onsdag (7. november, da Sabena ble slått konkurs, red.anm.), med beskjed om at det var problemer med Sabena, men at vi var booket om til Swissair. Vi skulle kunne hente billettene hos Swissair på Gardermoen. Vi ringte til Zolong, og fikk vite at ombookingen var usikker og at vi ikke kunne få en endelig bekreftelse før sist fredag (9. nov, red.anm). Da fikk vi beskjed om at Swissair ikke hadde akseptert ombookingen, fordi den kom etter at Sabena hadde gått konkurs, forteller Molvik.

Etter dette har Molvik blitt henvist til KLM, som ikke tar imot Sabena-passasjerer kostnadsfritt – og videre tilbake Sabena og Zolong.

- Vi har fått beskjed om at det er en refusjonsordning hvor det er satt av et beløp, men om vi får refundert pengene våre, vet vi ikke. Jeg er mest skuffet over Zolong, jeg synes ikke de har gjort så mye for å følge opp saken. Det ser ut til at vi står med verdiløse rettigheter, sier Molvik.

Juridisk rett kontra virkeligheten

Dersom Molvik hadde kjøpt en pakkereise, kunne han ha krevd refusjon gjennom Reisegarantifondet. Dette fondet beskytter nemlig forbrukerne mot konkurser i pakkereisebransjen. Det finnes imidlertid ingen liknende ordning for flyselskapene.

- Folk som har kjøpt flybilletter hos et konkursrammet flyselskap, har juridisk sett krav på refusjon, men det avhenger av hvor mye penger som er satt av i BSP, forteller Rolf Forsdal, bransjedirektør i Reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon.

BSP er flyselskapenes oppgjørssentral, hvor alle betalinger av flybilletter kjøres gjennom. Ved en konkurs holdes pengene tilbake i BSP, og dette er da penger som kan brukes til å dekke krav om refusjon av flybilletter.

- De som sitter med slike billetter, må henvende seg til agenten hvor de kjøpte billettene, slik at han kan sende krav om refusjon til BSP, sier Forsdal.

Distributør

Zolong as forteller at de forholder seg til de rutiner og regler som kommer fra Sabena. Siste beskjed fra Sabena, er at selskapet er konkurs, og at billettene i utgangspunktet er verdiløse. Noen flyselskaper har sagt at de kan ta over passasjerene, mot et vederlag, som i de tilfellene Zolong kjenner til er tilsvarende billettens pris.

Ifølge Zolong har det vært dårlig med informasjon fra Sabena, mye har vært uklart, og det har vært endringer på rutinene fra dag til dag. Det som er klart, er du som sitter med en billett med Sabena som du vil forsøke å få refundert, bør snarest henvende deg til selskapet hvor du kjøpte flybilletten. På grunn av betalingsprosedyrene i BSP bør kravene bli sendt fra selskapet senest 15. november. Selv om du ikke er garantert å få pengene dine tilbake, er det større sannsynlighet for at det ligger penger der nå, enn hvis du må vente til siste dag i måneden.

- De som har kjøpt billetter med Sabena hos oss, kan henvende seg til oss, og så kan vi videreføre kravet til flyselskapet, sier Geir Vinderdal, salg- og markedsdirektør i Zolong as. Han understreker at man ikke har noen garanti for å få refundert pengene, men fortsetter med å si at det så svart ut i Swissair også – men at det har løst seg nå.

I forhold til sitt eget ansvar i alt dette sier Vinderdal:

- Vi er kun en distributør av flyselskapets produkt, og har ikke noe juridisk ansvar. Det er det ingen distributører som har.

  • Her kan du lese mer om dine rettigheter og hva du kan gjøre dersom flyselskapet går konkurs og du sitter der med verdiløse flybilletter.
  • Hva hvis flyselskapet er utenlandsk?
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.