Innbrudd skjer fra tid til annen.
Innbrudd skjer fra tid til annen.Vis mer

Ferien fra helvete

Innbrudd, støy, dårlig service på ferieturen - nå vil barnefamilien ha full erstatning av turoperatør Saga Solreiser.

- Det må ha vært en inside-jobb, hevder den norske familien. - Hvem kunne vite at nettopp vi hadde leid safe på hotellet?

Midtvinters tok den norske barnefamilien en ukes avbrekk på Bahia Meloneras på Gran Canaria. Allerede første dagen brøt tyver seg inn i leiligheten i hotellkomplekset, og fraktet hele safen med familiens penger og pass. Deretter startet byggearbeider på hotellet, og familien flyktet fra hotellet. Nå har saken havnet i reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Vil ha full erstatning

Halvannen måned før avreise får familien et brev fra turoperatøren hvor det blir opplyst om at det kunne bli noe byggestøy i området hvor de hadde bestilt ferieleilighet. De valgte likevel å ikke å ikke bytte hotellanlegg før de kom ned før de ifølge dem selv følte at de var nødt til å komme seg bort fra. De hadde da fått tilbud fra Saga om et hotellbytte hvor de uten kompensasjon gikk ned i standard, som de takket nei til, før de ved egen hjelp flyttet til et annet hotell. Barnefamilien fikk ikke den ferien de forventet, nå vil de ha tilbake hele reisens pris og utgifter som gikk med til flytting.

Så enkelt?

Saga Solreiser tar igjen. I brev til Reklamasjonsnemnda skriver de at det gikk ut brev med tilbud om overflytting med rabatt, allerede to måneder før avreisedatoen. Ifølge selskapet var det på det tidspunktet flere velegnede hotellanlegg med ledig kapasitet. Samtidig avviser Saga den uheldige familiens påstander om at hotellets ansatte stod bak innbruddet i leiligheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har behandlet forbrukertvisten. Med utgangspunkt i pakkreiseloven § 6-1 som slår fast at en pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt. De peker på det ble opplyst i feriekatalogen om at hotellområdet som familien hadde valgt seg ut, var under utbygging. I tillegg mener nemnda at Saga Solreiser har gjort hva de kunne for å fremskaffe ny bolig til familien.

- Innbrudd skjer fra tid til annen. Med mindre hotellet eller turarrangør kan lastes for at tyveriet skjedde, er forholdet ikke å betrakte som en mangel, skriver Reklamasjonsnemnda.

Ble ferien mislykket?

DinSide Reise skriver jevnlig om reisejuss. Her ser du saker hvor misfornøyde charterturister har fått medholdt i reklamasjonsnemnda og erstatning i form av prisnedslag.

I disse sakene ville Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser ikke gi feriegjestene medhold:Slik går du frem når du er misfornøyd.

Ut på tur?

DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Finn restplassen
    - Gjør et kupp. Flere tusen reiser legges daglig ut til lavpris.

  • Restplassvarsling per SMS.
    - Få beskjed når nye restplasser blir lagt ut for salg

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.