Det frister kanskje ikke å dra på badeferie, dersom du ikke får dusje etter dukkerten?
Det frister kanskje ikke å dra på badeferie, dersom du ikke får dusje etter dukkerten?Vis mer

Ferie uten dusj

Varmt i luften, salt og klor i vannet, svette - og en deilig dusj før middag. Den klassiske badeferien … Slik går det dessverre ikke alltid.

Turisten reiste til Puerto Rico på Gran Canaria for to uker med avbrekk fra kald, norsk januarvinter. Dessverre ble ikke oppholdet helt som forventet.

Kaldt vann i hodet

Den reisende forteller om et hotell som ikke greide å gi sine gjester en dråpe varmt vann hele perioden. I to uker måtte alle gjestene klare seg uten varm dusj. Klageren fikk to kjeler å koke vann i – men det er selvsagt ikke egnet til mer enn en enkel kattevask. Det var heller ikke mulig å få adgang til andre dusjfasiliteter.

Turisten får opplyst at det skal ha vært problemer med varmtvannet en tid, faktisk fra dagene før han reiste til Gran Canaria. Han mener reiseselskapet burde informert om dette før han reiste, og krever prisavslag på grunn av manglende varmtvann.

Vannpumpens skyld

Star Tour forteller at hotellets vannpumpe kollapset dagen etter at klageren ankom hotellet, og at det er årsaken til problemene. Til tross for gjentatte forsøk på å rette opp noe som burde være et enkelt problem, greide man ikke å få pumpen i gang igjen før to uker var gått. Fordi problemet rammet hele hotellet, var det ikke mulig for arrangøren å skaffe tilstrekkelig med alternativ innkvartering for gjestene. Selskapet tilbyr derfor klageren 1.500 kroner i kompensasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nemnda dobler

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser legger til grunn at eventuelle problemer i forkant av feriereisen ikke var så alvorlige at det var grunn til å orientere gjestene før avreise. Total mangel på varmtvann hele ferien, er imidlertid å anse som en betydningsfull mangel. Et problem som øker med lengden på ferien, og med mangelen på alternative løsninger. I dette tilfellet mener nemnda at ferien ikke er totalt forfeilet. Mangelen gir, i følge pakkereiseloven, grunnlag for forholdsmessig prisavslag. Klageren får igjen totalt 3.000 kroner av kjøpesummen. Dobbelt så mye som reiseselskapet ga i kompensasjon.

Mer hotelltrøbbel

Denne turisten er langt fra den eneste charterturisten som klager på hotellet. Tidligere har vi skrevet om de som man nesten kan si bodde på hotellet fra helvete. Andre har fått hotelloppholdet ødelagt av kloakkstank, bjeffende bikkjer og byggebråk. Se sakene, og finn ut om klagerne fikk penger tilbake.

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.