Fergetragedien på kloss hold

To forlis, en nesten-ulykke og nærmere 80 omkommende er fasiten. Vi har reist med de ulykkesrammede fergene i Egerhavet.

Selv da avgangstidene så smått begynte å forskyves på grunn av det dårlige været, ante vi fred og ingen fare. At sikkerhetsprosedyrer, mannskap og fartøy ikke holdt forventet standard fikk vi imidlertid erfare da fergene begynte å gå igjen på søndag, to dager før Express Samina forliste utenfor Paros.

Vi skulle ta turen fra den lille øya Koufonissi til Amargos som danner det østlige ytterpunktet i Kykladene. Båten viste seg å være en hydrofoil eller en såkalt ’flying dolphin’. Hydrofoilene går raskt, men får kjapt problemer i sterk vind, og med en gang vi var ute i åpen sjø forsto vi at dette ikke var en god idé. Gang på gang var vi nær ved å tippe over og rundt. Livvester var fastspent under hvert sete, men hvordan vi skulle få tak i dem hvis båten tippet rundt på hodet er et mysterium. I tillegg var passasjen til nødutgangene blokkert av bagasje for de som befant seg helt foran i båten. Stemningen om bord var panikkartet, blant turister så vel som grekere. Det gikk bra, og langt bedre enn andre skip.

Uforståelig forlis

Det har vært en tung uke for Hellas. Vis mer

Det finnes en uskreven regel som sier at du ikke kan reise tryggere enn rett etter et stort uhell. Siste ukes hendelser i Egeerhavet blir en påminnelse om at dette ikke alltid holder stikk. Natt til søndag forliste nok et skip i farvannene rundt øygruppen Kykladene og avsluttet dermed et ukelangt mareritt i det greske øyparadiset.

Tirsdag, sist uke, støtte fergebåten Express Samina på et velkjent skjær ikke mer enn tre kilometer fra kystlinjen til ferieøyen Paros. Tragedien har til nå krevd 75 menneskeliv, og fortsatt er det uklart om hvor mange som egentlig befant seg om bord på ulykkesfergen da den sank. Ulykken har senere blitt omtalt som uforståelig. Vel var Express Samina gammel og høyst sannsynlig uskikket som ferge, men hvordan kan et skip grunnstøte i velkjent farvann?

Mens rederiet febrilsk forsøker å fraskrive seg et hvert ansvar må fire av mannskapet møte i retten, tiltalt for drap. Mens kapteinen hadde lagt seg til å sove brukte førstestyrmann tiden til å flørte med passasjerene. At flere ansvarshavende offiserer samtidig satt og fulgte en fotballkamp på tv gjør det hele kvalmende uforståelig.

Full forvirring

Nyheten om fergeforliset kommer som et sjokk på de små øysamfunnene i Egeerhavet. Her er fergeforbindelse en av de viktigste livlinene og i noen tilfeller eneste kontaktpunkt mot omverdenen. På naboøya Naxos hersker det full forvirring dagen etter at Express Samina har forlist.

- En båt er kapputt, den har gått rett til bunns, forteller eieren av restauranten der vi i ro og mak spiser vår frokost. Eh, hva? Hvor da, spør vi.

- En ferge har gått til bunns! Rett der borte, sier han og peker på Paros.

Høysesong og fulle ferger. Flere av de eldre båtene mangler riktig redningsutstyr. Vis mer

Ingen synes å fatte omfanget av tragedien. Folk ser spørrende på hverandre. Et helikopter suser rett over hodet på oss, noen sekunder senere ser vi det igjen på tv’en som overfører ’live’ noen kilometer borte. Inne i Naxos-by er det lang kø utenfor internettkafeen, telefonkioskene langs hovedgaten er også fulle. Turistene ringer hjem for å bekrefte at de ikke var om bord i ulykkesskipet.

Forliset har blitt en verdensnyhet. Stadige rapporter om skandaler, klanderverdig redningsaksjoner og flere døde strømmer inn. Alle fergeavganger blir kansellert. Fergekontoret har stengt, på døren er det klistret en lapp hvor det er skrevet ’no ship!’.

Den tredje

Når skipene endelig får tillatelse til å forlate havnene på torsdag tar det ikke mer enn noen timer før neste ulykke er et faktum. Express Artemis, med 1.081 passasjerer, støter på en sandbanke utenfor Paros og får motorstopp og strømbrudd. Det tar tre timer før skipet blir slept til Naxos, passasjerene slipper med frykten. Troen på at forliset til Express Samina kun skyldes dårlig sjømannskap svekkes.

På vei fra Naxos til Santorini med Blue Star Inaxis på fredag er stemningen normal og avslappet. Fergeselskapet forteller ivrig at vi skal reise med en stor båt som ble bygget i 2000, i tillegg vil de gjerne at vi skriver inn navnene våre i et passasjerregister. Hvorfor dette ikke har vært vanlig praksis tidligere er rett og slett uforståelig.

Det er flere journalister om bord. Passasjerene blir spurt om de synes det er ekkelt å reise med ferge, om de er engstelige. Noen liker seg best oppe på dekk, men for de aller fleste er sendingene fra OL nede på økonomiklasse langt mer fristende.

To dager senere forliser charteryachten Zevs 3 på vei fra Naxos til Santorini. 38 mennesker var om bord, minst en er omkommet. Den tredje ulykken på en uke er et faktum.

I ettertid er det blitt avslørt at Hellas har klart å forhandle seg fram til unnlatelse fra EUs direktiver for sjøfart og fergetransport. En særegen avtale har gjort at skip har fått seile opptil de er 35 år gamle. Express Samina var 34 når den forliste.

Hellas er en av Europas aller mest populære reisemål, og øyloffing i Egeerhavet er en turistmagnet uten like. For å komme seg fra en øy til den neste er det ferger som gjelder. Nå har greske myndigheter bestemt seg for å inndra sertifikatene til 65 passasjerferger. Samtlige ferger har fått totalt seilingsforbud med øyeblikkelig virkning. Det skulle bare mangle. Spørsmålet blir som alltid, hvorfor må katastrofene bli faktum før problemet blir tatt alvorlig.

Billig reise?

På jakt etter billig avbrekk fra gråværet? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.