Feil pris?

De trodde de hadde gjort et kupp, men endte opp med å måtte betale over det tredobbelte for reisen.

Klagerne var skeptisk til den lave prisen, men fikk den bekreftet flere steder. Da reisen skulle betales, hadde prisen steget.

Bekreftelse på Internett og telefon

Klagerne bestilte en reise til Kypros via Ving sine Internettsider. Prisen per person var oppgitt til lave 910 kroner, som klagerne fikk en bestillingsbekreftelse på via Internett etter bestilling.

Prisen var imidlertid så utrolig lav at klageren ringte Ving samme dag for å forhøre seg om riktigheten av prisen. På telefon fikk han bekreftet prisen, og måtte fakse inn bestillingsbekreftelsen. Han fikk beskjed om å betale reisen ved Vings kontor i Bergen to dager etter bestilling. Avreise var ni dager etter bestilling.

Ny og høyere pris

Ved oppmøte for betaling på Vings kontor, ble klageren imidlertid presentert for en annen pris enn hva han tidligere hadde fått bekreftet. Han fikk beskjed om at prisen var feil, og at riktig pris var 3.195 kroner per person. Klagerne var så innstilt på å reise at de betalte denne prisen, men mente dette var galt. I klagen til Reklamasjonsnemnda skriver de:

”Ving kan ikke bare skylde på en teknisk feil i prisingen når klager fikk både skriftlig og muntlig bekreftelse den 02.09.”

Teknisk feil

Ving Norge sier selv at reisen ble priset feil på grunn av en teknisk feil:

”Feilen som ble rettet opp etter krot tid, oppstod under prisingen av Vings hovedprogram. Ving viser til informasjonen i ”Viktig å vite” i katalogens prisliste under avsnittet ”Diverse/Trykkfeil”, hvor det fremgår at Ving tar forbehold om at priser på Internett kan inneholde feil grunnet tekniske årsaker.

Ving er lei for at klageren skulle oppleve å få feil pris under bestilling av reisen. Dette ble oppdaget og rettet etter kort tid. Ving finner ikke å kunne etterkomme klagernes krav om prisavslag.”

Nemnda

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sier i sin redegjørelse at Ving har tatt forbehold om trykkfeil og gjort spesielt oppmerksom på at prisene på Internett kan inneholde feil grunnet tekniske årsaker. Videre sies det:

”Forbeholdet innebærer at en kunde ikke kan kreve en reise til prisen som er oppgitt fra Internett dersom det oppdages at prisen er feil før kunden innbetaler det avtalefestede depositum/reisens pris.”

Siden feilen ble oppdaget før klageren betalte reisen, har klageren etter nemndas synspunkt ikke rett til å kjøpe reisen til den ukorrekte pris. Reklamasjonsnemnda påpeker at dersom kunden ikke ønsker å kjøpe reisen til korrigert pris, står han fritt til å avstå fra handelen. Klager får ikke medhold av Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.