Fattigmanns-Lacoste til stiv pris

Er Polo-logoen skjev og trådene slenger, er skjorta langt unna de dyre.

At de mest kjente merkevarene som Ralph Lauren, Calvin Klein og Donna Karan blir kopiert, er et velkjent fenomen. Når både kunde og selger er innforstått med at varen slett ikke har noe fasjonabelt opphav, og prisen er lav, er alt greit. Dersom prisen er høy og skjorta mister fargen er det ikke like gøy.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sømmer, knapper, veving

- Har du sett den ordentlige skjorta, vet du når du blir lurt, sier Andrea Walle, kreativ ansvarlig i Tatler. Tatler importerer og selger en rekke merkevarer, blant annet det hyppig kopierte Ralph Lauren og Donna Karan.

- I en skjorte av god kvalitet er sømmen så godt som usynlig og stingene er ikke mer enn halvannen millimeter. Sømmene er pent avsluttet og det er ingen løse tråder som slenger. Vaskeinstruksen er vevet og ikke trykket, likeledes er lappen ved kraven.

Piratene er ikke alltid like nøye.

- Se på logoen; Er den sydd ordentlig, er navnet skrevet riktig og er den plassert riktig? Walle forteller at han har sett det kjente Polo-hesten kopiert med tre bein i stedet for fire.

Streng distrubusjon

Andrea Walle forteller til DinSide at merkevaredistrubusjonen er svært streng. Det er ikke hvem som helst som får selge de dyre klærne.

- Så dersom det dukker det opp en Polo-skjorte på et supermarked i Tyrkia, er det en kopi?

- Ja, distribusjonen er kontrollert og produsentene vil ha dekning for alle ledd, helt ut til forretningene. Man må godkjennes av produsenten for å få selge klærne. Enkelte merker selger kun klærne i egne forretninger.

Også her hjemme har piratkopiene i et marked.

- Ja, dukker det plutselig opp et gigantparti Polo-skjorter i en forretning som aldri før har ført det, er det nok av tvilsomt opphav.