Farlig kloakk

Ferieleken ble farlig da fireåringen falt i hotellets kloakkum.

De fleste barn koser seg i Syden, med sol, varme, bad og lek. Om omgivelsene ikke er trygge nok, kan imidlertid leken ende på en heller utrivelig måte. Det fikk familien som reiste til Fuerteventura med sin foreåring erfare.

Åpen kloakk

To dager før de skulle reise hjem, lekte sønnen på 4 ½ år i hotellets miniklubb på lekeplassen ved bassenget. Like ved lekeplassen var et område avgrenset med plankegjerde. En ball gikk over gjerdet, og sønnen til klagerne gikk inn en åpen port i gjerdet for å finne den. Innefor gjerdet lå tre kloakkummer, hver på to meter i diameter. En av dem var ikke dekket med lokk, og barnet falt ned i kummen. Han gikk under flere ganger, men greide til sist å holde seg fast i en løkke som hang ned over kummen. Etter litt tid ble han hentet opp igjen, etter at et av de andre barna fant ham. Foreldrene observerte i ettertid at porten hadde vært åpen i flere timer.

Gutten fik diare og oppkast etter oppholdet i kloakken. Resten av familien ble syke etter at de kom hjem.

Hotellet og reiseselskapet beklager

Familien forteller at hotellsjefen beklaget umiddelbart, og innrømte at porten skulle vært lukket. Reiseselskapet beklager også hendelsen, og forteller at lokket var tatt av fordi det foregikk arbeider i kloakkummen. Deres opplysninger tilsier at porten inn til kloakkummene kun var åpen et øyeblikk. De sier at episoden ikke kunne skjedd under hotellets eller barneklubbens arrangementer. Reiseselskapet finner ikke å kunne etterkomme krav om prisavslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Usikre ansvarsforhold

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser mener det er uansvarlig å forlate en åpen kloakkum like ved hotellets lekeplass. Hvem har skylden for uhellet – hotellet, miniklubben eller reiseoperatøren? Reklamasjonsnemnda sier at de ikke har nok informasjon om hvordan ulykken skjedde og kan ikke gi en samlet vurdering.

Familien får altså ikke erstatning, og nemnda avgir ingen endelig uttalelse i saken.

Merk deg

Det er viktig å ha med mest mulig informasjon i en klage. Reklamasjonsnemnda behandler kun skriftlige klager, og har ikke anledning til å høre forklaringer eller foreta befaringer. All mer eller mindre relevant informasjon bør derfor tas med i klagen. Sjekk våre tips om hvordan du går frem for å klage, når pakketuren ikke ble som den skulle.

Mer hotelltrøbbel

Klager i forbindelse med bosted er den vanligste typen klage i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Her er noen andre vi har omtalt:

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.