PAKKEREISER: Å kjøpe både opphold og reise fra en og samme turoperatør er fristende for mange. Og får du ikke det du betalte for, kan du klage saken din til Pakkereisenemnda. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
PAKKEREISER: Å kjøpe både opphold og reise fra en og samme turoperatør er fristende for mange. Og får du ikke det du betalte for, kan du klage saken din til Pakkereisenemnda. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Her kan du klage på pakkereisen

Får tilbake tusenvis etter pakkereiser

Støy på hotellet, rom som ikke holder hva de lover eller kaos på flyplassen? Slik får nordmenn tilbake tusenvis av kroner.

Til tross for den varme, norske sommeren har svært mange nordmenn også i år reist på pakkereiser til sørligere strøk.

Apollo har meldt om sin beste sommer noensinne, og anslår at rundt 675.000 nordmenn reiste på pakketur denne sommeren. Ving melder at vi bruker mer penger på feriene våre enn noensinne.

- Gresk mat, kypriotiske badestrender og solgaranti er fortsatt øverst på sommerens ønskeliste, og reiselysten stiger i takt med gradene, uttalte Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI, like før sommeren.

Ikke alle får hva de betaler for. Men reiser du på pakketur, altså betaler for eksempel reise og opphold på én gang, beskyttes du av pakkereiseloven.

Og mener du at denne loven brytes, kan du ta saken din til Pakkereisenemnda. Nemnda gir nordmenn krav på tusenvis av kroner hvert år.

Det vil si; uttalelsene herfra er ikke bindende, men de aller fleste seriøse aktører følger dem likevel. Her er fem eksempler på ting du kan klage på, fra nemndas siste vedtak.

#1: Støy på hotellet

Tidligere i år kom to nordmenn fram til hotellet sitt på Playa Taurito på Gran Canaria. Rommet med balkong og havutsikt var stille og rolig, men da mandagen kom var det brått slutt.

Et badeland i nærheten var under renovering, med kontinuerlig flisekutting og slagboring fra klokka sju på morgenen til seks på kvelden. Spesielt for den ene i reisefølget, som sliter med migrene, ble ferien etter eget utsagn «et mareritt».

Andre hoteller i nærheten skal ha advart mot støy, men ikke hotellet de bodde på, som også førte til valget.

«Formålet med en feriereise er generelt å ha en lystbetonet opplevelse og et avbrekk fra hverdagen. Når det pågår ombyggingsarbeider like ved hotellet alle arbeidsdager, gir dette utvilsomt et skår i feriefølelsen» uttaler Pakkereisenemnda.

De mener derfor turen var «svært mangelfull» og anbefaler turoperatøren å tilbakebetale halve prisen, 8.300 kroner.

#2: Skjulte ekstrautgifter

En gjeng på fire, bestilte tidligere i år en pakketur til London for over 19.000 kroner. Da de fikk bekreftet flybillettene sine hos British Airways, viste det seg at bagasje ikke var inkludert.

De kunne ikke forstå at de hadde fått noen informasjon om dette, mens turoperatøren mente de burde ha klikket seg inn på «betingelser» for å finne den. Selskapet ville derfor ikke hjelpe dem.

«Nemnda finner etter en samlet vurdering at bestillingsbildet slik det nå framstår ikke gir tilfredsstillende informasjon på en tydelig og forståelig måte» skriver Pakkereisenemnda.

De mener derfor turoperatøren må betale reisefølget ekstrautgiftene de får av å bestille bagasje ekstra, trolig rundt 2.600 kroner totalt.

#3: Dårlig informasjon

Før et par skulle reise til Rethymnon på Kreta i vår, ringte reiseoperatøren og spurte om de ville kjøpe en middagspakke. Da paret likte å spise middager utenfor hotellet, takket de nei.

Da paret kom fram viste det seg at hotellet var det eneste reelle alternativet for middager, da alt i nærheten var stengt for vinteren. Det viste seg at også at middagspakken nå var blitt langt dyrere enn tilbudet over telefon.

«Etter nemndas syn er det gitt utilstrekkelige opplysninger om forhold som kunden rimeligvis bør kunne sette seg inn for å kunne ta et informert valg om han burde kjøpe måltidspakker» uttaler nemnda.

De anbefaler derfor turoperatøren å refundere differansen mellom tilbudet på telefon og prisen de måtte betale; rundt 3.000 kroner.

#4: Rom med feil utsikt

I vinter kom et par fram til sin leilighet i Puerto Del Carmen på Lanzarote. Den skulle være av typen «markterrasse mot basseng», som de betalte ekstra for.

Men da de satt på terrassen så de ikke mot bassenget, men veggen til andre hotellrom. Terrassen lå ved siden av bassenget, men ikke mot bassenget i tradisjonell forstand.

«Dette er ikke det samme som utsikt til bassenget» uttaler turoperatøren i vedtaket, og viser til romtypene «mot basseng» versus «utsikt til basseng». «Dersom klager ønsket bassengutsikt, måtte han ha valgt en slik leilighet» fortsetter de.

Men som Pakkereisenemnda er uenig: «Det framgår av billetten at beliggenhet skal være mot basseng, og i alminnelig språkbruk betyr det etter nemndas syn at leiligheten har utsikt til bassenget».

Nemnda anbefaler turoperatøren å gi tilbake det paret betalte ekstra for romtypen; 2.520 kroner.

#5: Forsinkelser på flyturen

En kar skulle i vinter tilbake fra en pakkereise til India. Og det meste som kunne gå galt, gikk galt.

Lang historie kort: Flyturer ble både forsinket og kansellert, og mannen måtte sove to netter på hotell i London og én natt i Stavanger før han kom seg tilbake.

Dette ble dyrt, men turoperatøren nektet å refundere utgiftene. Blant annet fordi forsinkelsene fra London skyldtes været, og at de mente flyselskapene burde ta seg av tapet.

«Nemnda vil presisere at det er arrangøren som er klagerens avtalepart, og som er rette vedkommende for klager» skriver på sin side Pakkereisenemnda i sin uttalelse.

De mener derfor at turoperatøren må tilbakebetale hele 14.127 kroner til klager, som er utgiftene han hadde på grunn av alle forsinkelsene.

(Grunnet systemene til Pakkereisenemnda får vi dessverre ikke lenket direkte til vedtakene, men du finner alle sammen på nettsidene deres.)