Ble reisen avbestilt til riktig tid?
Ble reisen avbestilt til riktig tid?Vis mer

Familie og reisebyrå i pengestrid

Familien påstår at de avbestilte feriereisen i god før avbestillingsfristen, og krever depositumet tilbakebetalt. Reisebyrået påstår at familien ikke har avbestilt innen fristen og vil slett ikke refundere depositumet.

Far og datter bestilte feriereise til Skiathos med avreisedato den 26. juli, og betalte inn depositum til Travelnet Kilden som solgte reisen. Senere blir ferieplanene endret, og den 13. juni, altså mer enn en måned før avreise, blir reisen ifølge familien avbestilt per telefon. Denne avbestillingen registrerte aldri Travelnet Kilden. Nå har familien klaget til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Påstand mot på påstand

Flere ganger har familien kontaktet reisebyrået for å få refundert depositumet de betalte da de bestilte reisen. Travelnet Kilden sier at familien ikke har avbestilt i tide, og følgelig ikke har rett til å få tilbake depositumet de har innbetalt. Reisebyrådet sier også at avbestillinger alltid blir behandlet prompte mens kunden er i butikken eller på telefonen, og at dette er en rutine de alltid følger. Familien har likevel klart å spore opp en samtale de hadde med Travelnet Kilden.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser peker på at en kunde ifølge pakkereiseloven har rett til å få tilbakebetalt depositum dersom avbestillingen blir foretatt mer enn 30 dager før avreise.

- Påstand mot påstand, sier Reklamasjonsnemnda i denne forbrukertvisten. – Men vi ser ikke bort fra at reiseselskapenes rutiner kan svikte. Etter en samlet vurdering av opplysningene som foreligger finner nemnda det mer sannsynlig at familien har avbestilt innen fristen enn at de ikke har det. Klager har derfor rett til å få tilbakebetalt depositumet.

Reisejuss på DinSide

DinSide Reise skriver jevnlig om reisejuss. Her ser du saker hvor misfornøyde charterturister har fått medholdt i reklamasjonsnemnda og erstatning i form av prisnedslag.

I disse sakene ville Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser ikke gi feriegjestene medhold:Slik går du frem når du er misfornøyd.

Ut på tur?

DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Finn restplassen
    - Gjør et kupp. Flere tusen reiser legges daglig ut til lavpris.

  • Restplassvarsling per SMS.
    - Få beskjed når nye restplasser blir lagt ut for salg

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.