Færre togforsinkelser

Det har vært færre forsinkelser i 2019 enn året før, ifølge Bane NOR.

FORSINKELSER? Dersom et tog kommer 3 minutter og 59 sekunder for sent, regnes det som forsinket, ifølge Bane NOR. Foto: Berit B. Njarga
FORSINKELSER? Dersom et tog kommer 3 minutter og 59 sekunder for sent, regnes det som forsinket, ifølge Bane NOR. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Onsdag kunne Bane NOR oppsummere togåret 2019, og etter alt å dømme står det ikke så verst til med punktligheten ifølge etaten selv.

BaneNOR forteller i en pressemelding at over 90 prosent av togene var i rute frem til 2018, som var det første året på lenge at de ikke nådde sitt mål for punktlighet.

Da endte det på 88,6 prosent, mens tallet for i år ligger an til 89,1 prosent.

Ligger bedre an enn mange tror

– Norsk jernbane ligger mye bedre an enn mange tror. Vi er ganske likt Sverige, Tyskland og andre land som er kjent for å ha god jernbane. For kundene våre og for Bane NOR er allikevel ikke dette godt nok, sier Bjørn Kristiansen, konserndirektør i Bane NOR for Kunde og trafikk i en pressemelding.

Han sier videre at de jobber for at norsk jernbane skal være best i Europa.

- Det tar nok noen år, men dersom vi gjennomfører ambisjonene i Nasjonal transportplan for både utbygging og vedlikehold av jernbanen vår så vil vi klare det, sier Kristiansen.

Flere avganger

Bane NOR viser også til stor passasjervekst siden 2010, og flere avganger.

I 2010 krysset det 800 tog i døgnet over Oslo S mot over 1.000 i år, som gir større slitasje på infrastrukturen, ifølge Bane NOR.

- I 2020 øker vi frekvensen ytterligere, noe som trolig vil få negativ effekt på punktligheten i rushtiden, men vi får plass til flere reisende.

- Vi skal håndtere mange flere tog og passasjerer i en presset infrastruktur, og vi må gjøre det samtidig som vi oppgraderer eksisterende og bygger ut ny jernbane, forklarer konserndirektøren.

Margin på 3:59 minutter

Jernbanedirektoratet og Bane NOR har definert at et tog som ankommer endestasjonen og Oslo S innenfor en margin på 3:59 minutter, er punktlig. For langdistansetog og godstog er denne marginen 5:59 minutter.

Ifølge konserdirektøren er signalanlegget fra 50-tallet og skinnegangen enda eldre.

– Dette er også en av hovedårsakene til at vi har punktlighetsproblemer, forklarer konserndirektøren.

Vedlikehold og doble jernbanespor på flere strekninger skal også gi bedre forutsetninger for jernbanen på sikt.

Det skal også innføres et nytt signalsystem, det vil si at den digitale standarden ERTMS erstatter dagens mange ulike signalsystemer.

  • ERTMS er allerede i bruk på Østfoldbanens Østre Linje, som har en punktlighet på 91,8% i hittil i 2019
  • Våren 2020 åpnes en ny ERTMS-teststrekning mellom Roa og Gjøvik
  • ERTMS skal stå ferdig over hele det norske jernbanenettet i 2034