Færre billige flyseter

For deg som synes businessklasse blir for dyrt og økonomiklasse for tarvelig kommer et nytt tilbud: Semi-business. Konsekvensen blir selvfølgelig flere dyre seter.

British Airways skrøt i august at de var første flyselskap i verden som kunne tilby fire ulike klasser på sine interkontinentale ruter, World Traveller, World Traveller Plus, Club World og First Class. Det de tydeligvis ikke visste var at taiwanske Eva Air introduserte konseptet i 1991. Det de helt sikkert visste var at dette kommer til å bli en trend.

Det lukrative segmentet

Hvor ble alle de billige setene av? Vis mer

For kampen i luften kommer hovedsakelig til å bli en kamp om de businessreisende. De er lukrative, legger igjen godt med penger og flyr svært ofte. Problemet de siste årene har vært at pris har utkonkurrert kvalitet og behov for komfort. Businessreisende velger i stadig større grad å fly økonomiklasse, selv på lengre ruter.

For å imøtekomme denne, for selskapene, ”uheldige” trenden, introduserer nå flere flyselskaper en ’semi-businessklasse, en klasse mellom business og økonomi. British Airways lanserer tilbudet i oktober, SAS satser på å ha sitt tilbud klart i løpet av 2001, parallelt med innføringen av de nye langdistanseflyene, Airbus A330.

- Vi har sett en utvikling i løpet av de siste årene hvor også forretningsreisende har fått en større fokus på kostnader. Introduksjonen av en semi-businessklasse er vårt svar på dette, sier informasjonsdirektør i SAS, Simen Revold.

Lavere priser for de med penger

Resultatet blir en avkortet versjon av businessklassen med nesten like gode seter, og tilnærmet lik fleksibilitet, men med service og mat på nivå med økonomiklassen. Prisen derimot er et aldri så lite sprang fra de billigste billettene: SAS anslår at den nye klassen vil komme til å koste rundt 65 prosent av en normal fullprisbillett. For strekningen Oslo – New York vil dermed de ulike klassene bli priset slik:

SAS Airbus A340-300 kommer i 2001, og da med tre klasser. Vis mer

  • Businessklasse – kr 19.666
  • Semi-business – kr 12.788
  • Økonomiklasse – kr 5.166
For de aller fleste som flyr økonomi vil et prishopp på rundt 7.000 kroner være helt uaktuelt. Omleggingen fra to til tre klasser vil følgelig bety et innhogg i seteplassen til både økonomi- og businessklasse. Konsekvensen blir færre av de billigste setene, færre reisende på de dyreste billettene, og altså lavere priser for forretningsreisende.

Mens SAS og British Airways satser på å lokke de som reiser i jobben med nye klasser, forsøker andre selskap en annen strategi. Les mer om Singapore Airlines forsøk på å installere dusj om bord i flyene.

Billig reise?

Det kan bli lengre mellom de billigste billettene med flyselskapenes nye klassesamfunn. Men det er likevel mulig å reise billig. Har du kofferten pakket og klar, men ikke bestemt deg for hvor ennå? Ta en titt i vår oppdaterte restplassoversikt for rimelige reiser. For å se hva andre synes om ditt reisemål, eller for å komme med dine egne meninger – sjekk Din Reiseguide.