Etter flere timers forsinkelser kommer det norske paret til Paris. Da er bagasjen forsvunnet.<br />
<i>Foto: Jorge Tutor</I>
Etter flere timers forsinkelser kommer det norske paret til Paris. Da er bagasjen forsvunnet.
Foto: Jorge TutorVis mer

Fæl tur til Paris

Bortkomne festklær og kampanjepriser til besvær. Turen til Paris gikk slett ikke som smurt. Vi har plukket frem en av klagene fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreisers saksbunke.

Det klagende paret kom frem til Paris – uten bagasje - vel tretten timer etter planen. I all hast måtte de kjøpe inn nye festantrekk til bryllupet de var invitert til. Paris-oppholdet ble ikke helt som forventet.

Kampanjekrøll

Turoperatøren Bridge reklamerer med en gratis ekstranatt på hotell i Paris dersom bestillingen ble gjort innen en spesiell kampanjeperiode. Det norske paret syntes dette var et utmerket tilbud og slo til på dette. Det Bridge ikke hadde opplyst om var at for å få gratisnatten på hotell måtte også hele reisen unnagjøres i den samme tilbudsperioden. Paret valgte likevel å reise med Bridge og selv betale for den tidligere annonserte gratisnatten på Hotel Meslay.

Men som om ikke dette var nok oppstod det flere feil før de satte seg på flyet til Paris: Den nye reisen ble skjøvet flere timer frem. I stedet for å komme frem kl 11 på formiddagen var de ikke fremme før kl 2200 på kvelden. Verken reisebyrået eller Bridge er i stand til å forklare hvordan dette kunne ha skjedd.

Festklær på vift

Etter denne forsinkede ankomsten i Paris viser det seg at den innsjekkede bagasjen var sporløst forsvunnet. Ettersom klagerne var invitert i bryllup, måtte de ut på ekspress-shopping i den franske hovedstaden. Nå krever de erstatning for forsinkelse og for de ikke planlagte innkjøpene

Nemndas dom

Bridge har betalt en erstatning til det uheldige paret på 1.500 kroner per person, men mener at de ikke kan lastes for den tapte bagasjen. Flyselskapet har innvilget en erstatning for den tapte bagasjen på 3.800 kroner. Men de reisende vil ha hele 18.000 kroner i erstatning for tort og svie.

Reklamasjonsnemnda mener på sin side at ettersom Bridge feilet underveis på denne reisen, åpnes det for erstatninger utover det Bridge allerede har betalt. 1.000 kroner ekstra for ikke-økonomiske tap mener nemnda at klagerne bør få – dette i henhold til pakkereiseloven. Videre peker reklamajonsnemnda på at forsinket og bortkommet bagasje i internasjonal lufttrafikk reguleres av Warsawa-Haag-konvensjonen: Fraktfører er ansvarlig for skade som følger av forsinkelse og bortkommet bagasje med mindre han beviser at han selv har gjort alt for å unngå skade. Med denne regelen i bunn anbefaler nemnda at fraktfører som i denne saken er KLM, betaler 310 kroner per innsjekket kilo bagasje. Ettersom det uhellsrammede paret hadde sjekket inn 20 kilo blir bagsjeerstatningen på 6.000 kroner, kun en tredjedel av det de hadde ønsket seg.

Relaterte artikler

DinSide Reise har tidligere charterturisters rettigheter når det oppstår problemer på pakkreisen:

  • Her er et utvalg fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreisers saksbunke.

  • Bagasjen er forsvunnet – hva gjør du og hva har du krav på?

  • Reisen ble ikke slik den stod beskrevet i den flotte feriekatalogen. Vi forteller deg hvordan du klager.
  • Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.