Europeiske svindelhistorier

Du trenger ikke reise kjempelangt for å finne svindlere og lurendreiere. Her er lesernes verste svindelopplevelser i Europa.

Våre verste svindelhistorier

1. Europeiske svindelhistorier

Stol ikke på gamle damer

Denne historien kommer fra en leser som hadde et uheldig møte med en "stakkarslig" gammel dame på det lokale markedet:

«Da jeg for noen år siden bodde i Spania, var jeg på det lokale, ukentlige markedet. En gammel, krokete kone gikk mot meg med med favnen full av nelliker, og før jeg visste ordet av det, hadde jeg en i hånden som hun sa hun skulle ha 25 pesetas for. Syntes jo synd i henne, og tok frem lommeboka, åpnet avdelingen for mynt og ville lete frem en 25pts-mynt. Det var da hun "stupte " ned i lommeboka mi og begynte å lete etter en hun også ... Så da stod jeg der og tviholdt i lommeboka mens jeg nistirret ned på småpengene slik at hun ikke skulle ta en større mynt i stedet for en 25ér. Det jeg ikke fikk med meg var at vante fingrer loppet meg for en seddel på 5000pts fra seddelavdelingen (lommeboka hadde sideåpning for sedlene). Dette oppdaget jeg ikke før jeg senere skulle betale noe annet. I det folkehavet på et spansk marked var det jo ikke mye håp for å finne den gamle damen igjen, noe jeg tror hun skulle være glad for. Traff senere folk som var blitt lurt på samme viset. »

Sleipe triks i Barcelona

Vi holder oss i Spania, men beveger oss til populære Barcelona. Her bør du holde på pengene! Se hva vår leser opplevde på paradegaten:

«Jeg var på tur med kolleger til Barcelona. Vi var en hel gjeng sammen, og mange av oss måtte ta ut penger. Vi befant oss på Ramblas, og stilte oss opp i kø foran minibanken, uten å tenke noe mer over det. Jeg tok pengene og la dem i lomma. Da vi litt senere måtte stanse for å komme over et veikryss, var det noen som dultet borti meg. Jeg kjente at pengene var borte, og så med det samme en masse sedler som fløt på bakken. Jeg bøyde meg ned for å plukke opp det jeg trodde var mine penger, men så viste det seg at det bare var falske lapper. Jeg så opp, og så en sleip fyr se rett på meg. Jeg skjønte at dette måtte være han som hadde tatt pengene mine. Jeg ropte og langet ut etter ham, man han la på sprang. – Og jeg løp etter. Etter en stund løp han ned på en mørk T-bane plass. Der stoppet jeg. »

Gresk bilsvindel

Det er ikke bare spanjolene som driver med lurerier. Se hva som skjedde dette samboerparet på ferie på idylliske Santorini:

«Vi ble svindlet av hotellet vi bodde på i Santorini i 2001. Vi leide en bil, som vi fikk seint på kvelden, da det var veldig mørkt. Min samboer og kameraten hans gikk ikke rundt bilen i mørket med mannen fra utleiefirmaet, som er vanlig ellers når du leier bil. Det første vi ser dagen etter er en liten bulk på passasjersiden. Vi tenkte ikke noe over dette før den kvelden vi skulle levere bilen.

Det var da også mørkt, men utleiemannen småspringer bort til bilen og rundt på den siden bulken er og beskylder oss for å ha laget denne. Vi forklarer at den var der men han nekter. Han snakker med hotellsjefen på gresk og de ser på oss og snakker ... tilslutt sier hotellsjefen at vi kan gå tilbake til vårt rom.

Vi tror alt er ok, helt til vi er tilbake i Norge og oppdager at hotellet har trekt 1.200 kroner fra min samboers Visa-kort uten hans tillatelse. Vi tar kontakt med banken som tar det videre med Visa og etter noen måneder får vi tilbake disse 1.200 kronene fra Visa. Vi har lært at vi aldri betaler en leiebil med kort og at vi ALLTID går rundt hele bilen med utleier. Kanskje greit at det heller ikke er så mørkt akkurat da ...»

Hold deg unna svartveksling

Denne historien er en god påminnelse til hva som kan skje om man lar seg friste av "gode" vekslingstilbud på gaten:

«Dette er en historie om en bekjent av meg: Han fikk tilbud om veksling i Aten, god kurs og greier. Flott, tenkte han og bivånte luringen som talte opp drakmene (før innføringen av Euro). En fin og tykk seddelbunke i hånden, mot signerte reisesjekker. Vel fremme på hotellet oppdaget han at kun den ytterste seddelen var av riktig valør - de øvrige var mye mindre verdt. Han var imidlertid "lur" tilbake, og gikk til politiet for å melde reisesjekkene stjålet. Så regningen endte til sist hos et eller annet ledd i kjeden som fikk ansvaret for å ha vekslet inn "stjålne" reisesjekker.»

Lur tyven før han lurer deg!

Denne historien kommer fra en leser som besøkte Roma i 1997. Her var turisten smartere enn svindleren. Kanskje et triks å ta med seg på tur?