EU stopper lavprisfly?

Kampen omkring lavprisselskapet Ryanairs strategiske bruk av sponsede flyplasser spisser seg til. EU kommisjonen har behandlet saken og til uken offentliggjøres avgjørelsen.

Publisert
Sist oppdatert
EU stopper lavprisfly?


Alle tegn tyder på at Ryanair vil tape i EU-kommisjonen til uken, og da risikerer de å måtte betale tilbake flere millioner av de euroene de har fått i transportstøtte fra belgiske myndigheter for å bruke Charleroi-flyplassen utenfor Brüssel. Sannsynligvis vil støtten selskapet har fått i form av avslag på landingsavgifter og bakkehåndtering bli definert som konkurransevridende og ulovlig offentlig støtte. Om det blir resultatet av EU-kommisjonens vurdering, vil det sannsynligvis ikke bare påvirke Ryanair, men alle flyselskaper i Europa. Dyrere flyreiser kan bli resultatet.

- Dyrere reiser

- Dette er ikke bare et angrep på Ryanair, dette er et angrep på alle lavprisflyselskaper, har Ryanairs sjef Michael O'Leary sagt i en kommentar i følge den britiske avisen Guardian.

- Det vil føre til høyere priser, færre ruter og kutt av ruter til mange regionale flyplasser.

Ryanair vil sannsynligvis anke om avgjørelsen fra EU-kommisjonen faktisk ikke går deres vei.

Dårlige resultater

Meldingen om at kommisjonen vil ta en avgjørelse i Ryanairs disvfavør kommer på det verst tenkelige tidspunktet for Europas største lavprisselskap. Ryanair har nylig lagt frem skuffende resultater og for første gang siden 1989 har de ikke økt overskuddet. Selskapet har også innrømmet kutt i rutepriser på opp til 30 prosent denne måneden for å fylle flyene. Aksjekursene har rast, og selskapets markedsverdi er betydelig redusert.

Dårligere resultater for Ryanair kommer blant annet av at konvensjonelle flyselskaper endelig har kommet på banen, og pøser ut lavprisbilletter og kampanjer for å lokke til seg prissensitive kunder.

Andre budsjettselskaper avfeier problemene

Andre lavprisselskaper argumenterer for at en avgjørelse i Ryanairs disfavør, ikke betyr like mye for dem. De fleste hevder å ikke være like avhengige av lave flyavgifter på små, lokale flyplasser som det Ryanair er.

Dessuten sier flyeksperter at flyplasser enkelt kan omgå en dom fra EU-kommisjonen ved å bli privatiserte og kutte all offentlig støtte, eller de kan rett og slett innføre lik landingsavgift for alle flyselskaper.

Kilder: The Guardian, Financial Times

  • Mer om fly og luftfart

  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer