Reiseliv etter pandemien

Er storbyferien «død»?

Norwegian utelukker ikke konkurs, og flybransjen generelt er i krise grunnet virusutbruddet og reiserestriksjonene. Dette tror ekspertene vil skje med billettprisene og reisevanene våre framover.

SKUFFENDE: Norwegian-direktør Jacob Shram møtte pressen i dag. Han utelukker ikke at flyselskapet går konkurs. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mandag morgen ble det klart at Norwegian ikke får noe ekstra støtte av staten, utover støtteordningene til bransjen som helhet - noe flyselskapet sier de trenger for å overleve vinteren.

Men, det er ikke bare Norwegian som lider. Luftfarten er inne i en dyp og langvarig krise grunnet pandemien:

  • Så langt i år har staten gitt 13 milliarder kroner ekstra til norsk luftfarten og innført en lånegarantiordning. I tillegg har flyselskapene sluppet å betale avgifter til Avinor.
  • Lånegarantiordninga som ble lansert av staten 19. mars er på inntil seks milliarder kroner, hvorav tre milliarder var rettet mot Norwegian, men likevel sliter selskapet nå.

Hva vil krisen i Norwegian og flybransjen si for oss forbrukere på sikt? Hvordan vil billettprisene påvirkes, og er det slik at de korte, spontane storbyferiene slik vi kjenner dem er «døde», også på «den andre siden» av pandemien?

PARKERT FLYMAT: Singapore Airlines inviterer til flymat-restaurant i parkerte fly, men foreløpig kun ved Singapore Chiangi-flyplassen. Du kan booke servering både i suite, businessklasse og økonomiklasse. Foto: Singapore Airlines Vis mer

- Alle vil fortsatt ha råd til å reise

Ole Stouby hos prissammenligningstjenesten Travelmarket.no tror at andre flyselskap fort vil komme (rulle ut?) på banen dersom Norwegian går konkurs og overta de mest attraktive rutene.

Han trekker fram Wizz Air, Ryanair og SAS som muligens vil videreføre rutene.

- Derfor vil ikke prisene nødvendigvis stige. Vi har sett en lang periode hvor Norwegian kun har hatt en liten del av sin tidligere kapasitet i markedet, og prisene har ikke steget på grunn av det, sier Stouby til Dinside.

Men, hvordan vil konsekvensene av en flybransje i krise se ut for forbrukerne i andre enden av corona-pandemien, for eksempel med tanke på de korte storbyferiene vi tidligere har vært vant med?

- Folk kommer til å reise som tidligere - det vil bare ta tid. Flyprisene blir på sikt ikke dyrere, og alle vil ha råd til både storbyferie og sol- og badeferie i utlandet som tidligere - dét kommer den nåværende krisen ikke til å endre på, svarer Stouby.

Storbyreisene kan bli dyrere

Professor Svein Bråthen ved Høgskolen i Molde påpeker at det pleier å ta kort tid etter en konkurs før andre aktører kommer inn og tar over, men at coronapandemien skaper ekstra usikkerhet rundt dette, særlig for en del av de mer trafikksvake rutene som Norwegian betjener i konkurranse med andre.

- Prisbildet er også usikkert, men dersom vi får flere monopolruter, taler det erfaringsmessig for en viss prisoppgang, sier Bråthen til Dinside.

- Jeg tror ikke at helge- og storbyferiene vil stå i fare etter coronaviruset er under kontroll, men det kan godt tenkes at de vil bli noe dyrere, sier Bråthen videre.

Det kan imidlertid være flere grunner til et eventuelt prishopp, for eksempel nye globale klimaavtaler, ifølge ham.

Tilbudet kan endres, men forsvinner ikke

Heller ikke professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) tror storbyferien «ligger død» igjen i kjølvannet av eventuelle flyselskap-konkurser og pandemisituasjon.

- En sannsynlig konsekvens av at forretningskundene reiser mindre, derimot, er nok at tilbudet blir lavere, men så lenge det blir etterspørsel kommer det til å finnes flyselskap som tilbyr seter, sier Steen til Dinside.

- Prisbildet vil derfor neppe bli så forskjellig fra tidligere - når markedet har funnet tilbake til en ny likevekt, legger han til.

Steen understreker at risikoen for Norwegian-konkurs har ligget der ei stund, men om det vil påvirke prisene er uklart.

- Vi ser jo at til tross for usikker økonomi, møter Norwegian Wizz Airs billigbilletter «head on». Konkurransesituasjonen definerer til enhver tid pris, sier Steen.

Når blir det bra igjen?

Alle kildene vi har snakket med bruker uttrykk som når flymarkedet «stabiliserer seg», «er i likevekt igjen» og liknende. Men, når skjer dette?

Stouby hos Travelmarket.no tror flybransjen vil oppleve en økning i aktivitet igjen i løpet av perioden 2021 til 2023, og at det er tilbake til «normalnivå» i 2024.

- Corona-krisen er imidlertid så dyp og langvarig at ingen kan spå hvilke flyselskap som overlever den, sier Stouby.

Alt er avhengig av hvor raskt det kommer en effektiv vaksine, men det blir uansett en meget negativ periode fram til og med mars 2021, fortsetter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer