Torden og lyn

Er det farlig å fly når det lyner?

Ifølge flyselskapene blir fly truffet av lyn hele tiden.

LYNNEDSLAG: Selv om fly kan bli truffet av lyn, er nye fly bygd for å tåle dette. Her et Qantas-fly i 2010. Foto: Samfoto
LYNNEDSLAG: Selv om fly kan bli truffet av lyn, er nye fly bygd for å tåle dette. Her et Qantas-fly i 2010. Foto: SamfotoVis mer

At lyn og torden kan være skremmende i seg selv, er det liten tvil om. Å fly i tordenvær kan oppleves som enda skumlere, ikke minst hvis du syns det er krevende å fly generelt.

Men det er få grunner til å frykte lynnedslag som flypassasjer, ifølge flyselskapene.

Så ofte slår lynet ned i fly

Flyselskapet KLM viser på sine nettsider til tall fra International Air Transport Association (IATA), som viser at alle kommersielle fly rundt i verden, nærmere bestemt 23.600 fly, blir truffet av lyn én eller to ganger i året.

De skriver videre at når lyn treffer et fly, går det omtrent 200 000 ampere gjennom flyet. Til sammenligning holder sikringene dine hjemme 16 ampere. Lynnedslag hender oftest ved høyder mellom 1,5 og 6 kilometer, og vanligvis under avgang og landing.

Dessuten kan fly selv skape lyn, når de flyr gjennom ioniserte skyer.

Det betyr likevel ikke at du trenger å være redd, ifølge Skyscanner.

Derfor er lynnedslag ikke et problem

De skriver at dagens fly er designet slik at delene på flyet hvor lynet normalt slår ned, nemlig haleroret og ytterst på vingene, er forsterket, og fordeler ladingen fra et lynnedslag utover.

Materialet til flyets skrog, vil dessuten sørge for å holde strømmen fra lynnedslaget på utsiden av flyet.

Dermed kan fly normalt sett fortsette å fly, etter å ha blitt truffet av lyn.

- En gang innimellom er det noen ytre skader på karosseriet, som et overfladisk hull der lynet har gått inn eller ut av flyet. Det kan også være småskader på det elektriske anlegget, men de fleste lynnedslag etterlater få bevis. Det er faktisk en stor sjanse for at du som passasjer ikke engang merker nedslaget, sier Patrick Smith, pilot og forfatter av boka Cockpit Confidential, til The Telegraph, ifølge Romerikes blad.

Til tross for at det sjelden blir alvorlige skader på et fly etter et lynnedslag, må flyet undersøkes grundig etterpå og alle systemer må dobbeltsjekkes for å forsikre at det ikke har blitt noen skader på elektrisk anlegg, eller annet sensitivt utstyr.