NY KLAGENEMND: Transportklagenemnda skal gjøre det enklere å klage for togpassasjerer. Foto: MAXPPP
NY KLAGENEMND: Transportklagenemnda skal gjøre det enklere å klage for togpassasjerer. Foto: MAXPPPVis mer

Enklere å klage for togpassasjerer

Nå kan både fly- og togpassasjerene klage til felles klagenemnd.

Siden 2009 har flypassasjerer som har opplevd trøbbel på reisen, hatt mulighet til å klage over det aktuelle flyselskapet til Flyklagenemnda.

LES OGSÅ:

Nå skal også togpassasjerer få denne muligheten. Fra 1. februar opprettes nemlig en ny, felles klagenemnd for fly- og jernbanepassasjerer, som får navnet Transportklagenemnda.

Få det du har krav på

DinSide har flere ganger fortalt at det kan lønne seg å klage når flyselskapet ikke oppfyller dine rettigheter som passasjer.

Dette gjelder for eksempel de som får ødelagt barnevogn på reiser med Norwegian. Flyklagenemnda slår nemlig fast - i en rekke vedtak - at Norwegian må erstatte passasjerens økonomiske tap, selv om flyselskapet har først har sagt nei til passasjeren.

Når Samferdselsdepartementet nå har bestemt at Flyklagenemnda blir utvidet til å omfatte klager fra jernbanepassasjerer, vil disse lettere kunne sikre at deres rettigheter blir oppfylt.

Det er forskriften for jernbanepassasjerrettigheter som sier noe om hva du har krav på som togpassasjer.

Denne innebærer blant annet at du kan få refundert billettkostnader ved større forsinkelser.

For å kunne klage til Transportklagenemnda, skal passasjeren først ha tatt opp forholdet med transportselskapet.

Her kan du lese mer om dine rettigheter som flypassasjer, og hva du har krav på som togpassasjer.

Les også: Dette gjør du om flyreisen gikk ad undas

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her kan du se om mange har klaget på firmaet